Sök:

Sökresultat:

1440 Uppsatser om Ćldersblandad klass - Sida 2 av 96

LÀsförstÄelse - en text- och innehÄllsanalys av materialet En lÀsande klass

Syftet med vÄr text- och innehÄllsanalys Àr att nÀrmre undersöka det kostnadsfria materialet En lÀsande klass (2014) ur ett literacyperspektiv. En lÀsande klass (2014) utger sig för att vara ett verktyg för yrkesverksamma lÀrare att arbeta med lÀsförstÄelse genom olika strategier, dock har materialet (ELK, 2014) mötts av en del kritik frÄn framstÄende forskare inom omrÄdet för lÀsförstÄelse (Damber & Nilsson, 2014; i Larsson, 2014). VÄr uppsats utgÄr ifrÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande dÀr individen, i sociala aktiviteter med kollektivet, utvecklar sitt lÀrande (Vygotskij, 1978). Vidare fördjupas denna teori ur ett literacyperspektiv som beskrivs som den förmÄga och kunnighet en individ innehar inom lÀsning och skrivning och hur denna praktiseras genom varierande skriftsprÄkliga aktiviteter (Fast, 2007). Insamlandet av empirin sker genom ett strategiskt urval dÀr vi fokuserar pÄ den inledande höstterminens arbete med materialet En lÀsande klass (2014) i Ärskurs 1.

Individualintegrerade elever LĂ€rares erfarenheter av att ha en individualintregrerad elev i sin klass

Examensarbetet handlar om hur det Àr att som lÀrare ha en individualintegrerad elev i sin klass. PÄ 1800-talet gick bÄde lindrigt förstÄndshandikappade och normalbegÄvade elever i folkskolan. Under flera decennier var de förstÄndshandikappade pÄ institutioner för att skydda dem frÄn samhÀllet men ocksÄ för att samhÀllet skulle skyddas frÄn dem. Nu förekommer det flera varianter av undervisningen för de förstÄndshandikappade parallellt, dels sÀrskolor dÀr det bara Àr förstÄndshandikappade i klassen, dels att förstÄndshandikappade undervisas tillsammans med normalbegÄvade elever i normalklass. Tyngdpunkten för intresset i arbetet ligger pÄ de elever som Àr integrerade i normalklass.

Separationsegenskaper hos symmetriska sjÀlvliknande mÀngder i planet

I detta arbete studeras, med grund i Hutchinsons teori, en klass av symmetriskasjÀlvliknande mÀngder i planet. Under ett symmetriantagande presenteras ett tillrÀckligtoch nödvÀndigt kriterium för nÀr invarianta mÀngder Àr sammanhÀngande, samt ettexistensbevis av en (utifrÄn similituders parametervÀrden precist de nierad) 'brytpunkt'eller 'grÀnsfunktion', vilken delar in de betraktade symmetriska invarianta mÀngdernai en klass av sammanhÀngande- och en klass av totalt icke-sammanhÀngande invariantamÀngder. Vidare studeras monotonitet och överlapp hos de symmetriska invariantamÀngderna med parametervÀrden pÄ denna grÀns och under en förmodan om kontinuitetvisas att 'grÀnsmÀngderna' Àr sammanhÀngande med minimalt överlapp ('just touchingpieces'). Under denna förmodan om kontinuitet visas slutligen att grÀnsmÀngderna alltiduppfyller det vÀlkÀnda separationskriteriet öppna mÀngdkriteriet (OSC)..

Utomhuslektioners pÄverkan pÄ motivationen för geografi

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka hur elevernas motivation för geografi pÄverkades genom att ha lektioner utomhus. Undersökningen genomfördes i en klass 4 och i en klass 6 i Kiruna kommun. Under den sju veckor lÄnga praktiken genomfördes lektioner i geografi utomhus. Under lektionerna observerade vi Ätta elever för att utifrÄn deras beteende utlÀsa om de var motiverade för uppgifterna. I slutet av praktikperioden genomfördes tvÄ intervjuer i vardera klass som följdes upp med kompletterande intervjuer strax efter praktikperiodens slut.

Pedagogers syn pÄ matematik i förskolan

Jag har genomfört en undersökning i tvÄ olika klasser i Ärskurs tre. Matematikundervisningens utformning och dess konsekvenser för eleverna har studerats. Syftet har varit att se om det finns nÄgra större skillnader mellan de tvÄ undersökta lÀrarnas undervisningsmetoder, och om dessa kan ha haft nÄgon inverkan pÄ elevernas utveckling i Àmnet. Datainsamlingsmetoder har varit: ·  lÀrarintervjuer·  observationer·  matematiktest·  enkÀter Resultatet pÄvisar betydande skillnader mellan de undersökta lÀrarnas undervisningsmetoder. I klass A har eleverna mycket stort inflytande över undervisningen och mycket praktiskt material anvÀnds.

Kulturkonflikter : En komparativ studie av synen pÄ ras och klass i Spike Lees Do The Right Thing & Mike Leighs Hemligheter och lögner

I tvÄ analyser av filmerna; Do The Right Thing av Spike Lee (1989) och Hemligheter och lögner av Mike Leigh (1996), har jag undersökt  hur och varför samhÀllsproblematik  som berör klass- och rasfrÄgan presenteras pÄ film utifrÄn hur cultural studies teoretiskt förhÄller sig till problematiska relationer mellan kulturella identiteter i USA och Storbritannien. Jag kom fram till att identifikationen av den kulturella identiteten var olika i respektive lÀnder; USA och Storbritannien. I USA var rastillhörigheten utgÄngspunkten för den kulturella identiteten och i Storbritannien var det klasstillhörigheten utgÄngspunkten för den kulturella identiteten..

Virkeskvalitet hos tall frÄn förstagallringar : en provsÄgning vid Holmsunds sÄgverk

Detta examensarbete Àr utfört pÄ uppdrag av Holmsunds sÄgverk, SCA. Syftet Àr att beskriva kvalitén hos talltimmer frÄn förstagallringar som kommer att göras pÄ SCAs eget skogsinne-hav de kommande 10 Ären. Studien grundar sig pÄ 334 stockar frÄn 22 olika bestÄnd i VÀsterbotten. Urvalet av trÀd och sedermera stockar kan likstÀllas med tvÄstegssampling, först ett PPS-urval av bestÄnd och sedan ytterligare ett PPS-urval med relaskop. Samtliga stockar bedömdes i VMFs sÄgtimmerklasser av virkesmÀtare före provsÄgning, alla fel noterades.

NyanlÀnd i skolan : Ett lÀrarperspektiv pÄ mottagandet av nyanlÀnda elever, samt deras förutsÀttningar för andrasprÄksutveckling i en vanlig klass.

Sverige Àr ett mÄnkulturellt land dÀr nyanlÀnda elever Àr ett vanligt inslag i skolan. Denna uppsats lyfter fram en skola dÀr det inte finns nÄgon förberedelseklass. IstÀllet placeras nyanlÀnda elever i en vanlig klass direkt frÄn skolstart. Syftet med uppsatsen Àr att belysa hur lÀrare ser pÄ dessa elevers andrasprÄksutveckling. Andra frÄgor som berörs Àr hur skolintroduktionen kan se ut, vilka förutsÀttningar som finns för andrasprÄksutveckling samt hur lÀrarnas kompetens att besvara nyanlÀnas behov ser ut.

Ta hand om varandra: kan samarbetsövningar bidra till ökad
sammanhÄllning i en klass?

En bra sammanhÄllning i en klass bidrar ofta till bÀttre lÀrande och en tryggare arbetsmiljö för bÄde individen och gruppen. Syftet med mitt examensarbete var att ta reda pÄ om sammanhÄllningen och gruppkÀnslan kan förbÀttras i en klass med hjÀlp av olika typer av samarbetsövningar. Studien genomfördes i en första klass i SkellefteÄ kommun. Studien inleddes med enkÀtfrÄgor för att fÄ reda pÄ hur sammanhÄllningen var i klassen innan övningsserien initierades. Efter serien med övningar sÄ gjordes samma enkÀt en gÄng till och en muntlig utvÀrdering i dialogform genomfördes med barnen.

Ta hand om varandra: kan samarbetsövningar bidra till ökad sammanhÄllning i en klass?

En bra sammanhÄllning i en klass bidrar ofta till bÀttre lÀrande och en tryggare arbetsmiljö för bÄde individen och gruppen. Syftet med mitt examensarbete var att ta reda pÄ om sammanhÄllningen och gruppkÀnslan kan förbÀttras i en klass med hjÀlp av olika typer av samarbetsövningar. Studien genomfördes i en första klass i SkellefteÄ kommun. Studien inleddes med enkÀtfrÄgor för att fÄ reda pÄ hur sammanhÄllningen var i klassen innan övningsserien initierades. Efter serien med övningar sÄ gjordes samma enkÀt en gÄng till och en muntlig utvÀrdering i dialogform genomfördes med barnen.

Kognitiva förmÄgor som förklarar utveckling av lÀsförstÄelse frÄn första till andra klass

Bokstavskunskap, ordavkodningsförmÄga och fonologisk medvetenhet inklusive RAN (rapid automatized naming, benÀmningshastighet) har i tidigare studier visats vara prediktorer för den tidiga lÀsförmÄgan. Syftet med föreliggande studie var att kartlÀgga vilka kognitiva förmÄgor som kunde predicera utveckling av lÀsförstÄelse. Stort fokus lades pÄ fonologisk medvetenhet i föreliggande studie. Metoder att mÀta fonologisk medvetenhet utvÀrderas och diskuteras. Deltagarnas resultat frÄn första klass jÀmfördes med deras prestation i andra klass.

LĂ€rarnas gestaltning i TV-serien Klass 9A

SAMMANFATTNING I mitt examensarbete har jag granskat TV-serien Klass 9A som Àr producerad av Sveriges Television kanal 1 (SVT 1). I programmen gestaltas Ätta utvalda, erkÀnt duktiga lÀrare med olika kön, Älder och erfarenhet med en klass elever under fyra mÄnader. LÀrarna har som mÄl att göra en av Sveriges sÀmsta klasser till en av de tre bÀsta. Jag var hÀnvisad till att tolka det som representeras i TV-serie, det vill sÀga vad som Àr utvalt och vilket handlande som lyfts fram i de 13 avsnitten. MetodmÀssigt har jag valt att analysera vad lÀrarna gör med eleverna i TV-serien enligt Gunter Kress och Theo Van Leewen (1996, 2001) multimodala teori som beskriver hur visuella bilder och medieobjekt kan tolkas och förklaras. Jag har riktat min uppmÀrksamhet pÄ lÀrarrollerna i klassrummet, relationer mellan lÀrarna och elevernas framgÄng och vilka arbetssÀtt lÀrarna anvÀnder. Resultatet visar att lÀrarna frÀmst Àr intresserade av att skapa relationer med eleverna för att de ska kÀnna sig motiverade att nÄ kursmÄlen i grundskolan och bli behöriga att söka till gymnasiets nationella program.

9 A - Klassen som ingen sÄg

Titel 9A ? Klassen som ingen sÄgFörfattare Anna Nygren & Johanna RosénKurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, MK1500, Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet.Termin VÄrterminen 2008Handledare Ingela WadbringSidantal 48 inklusive bilagor & 42 exklusive bilagorSyfte Syftet med undersökningen Àr att se vilken betydelse SVT:s dokumentÀrserie Klass 9A har för yrkesverksamma pedagogers dagliga arbete.Metod Kvalitativa metod i form av fokusgruppesintervjuerMaterial Fyra fokusgruppsintervjuer med yrkesverksamma Àmnespedagoger i GöteborgsomrÄdet.Huvudresultat Det vi har kunnat se som genomgÄende i alla vÄra intervjuer Àr att alla respondenterna, pÄ ett eller annat sÀtt, har tÀnkt igenom sin egen arbetssituation pÄ den skola de arbetar pÄ efter att de sett Klass 9A. Pedagogerna har reflekterat över sina egna pedagogiska fÀrdigheter. Detta oavsett om de har varit positivt eller negativt instÀllda till serien eller de nytillsatta pedagogernas arbetsmetoder i klassrummet. Klass 9A har vÀckt mÄnga frÄgor och tankar kring pedagogik, etik, moral och elevkontakt samt inspirerat till en viktig samhÀllsdebatt om dagens skolsituation.

SpektakulÀrt dÄlig smak : Om representation av smak, status och klass i svensk reality-TV

I denna studie undersöks hur smak, status och klass uttrycks i reality-TV-programmen FÀrjan (Kanal 5) och Danspalatset Playa del Sol (TV3). I program som dessa fÄr vi följa mÀnniskor som Äker pÄ kryssningar, semestrar och shoppar, alltmedan vi förvÀntas skratta Ät dem. De Àmnen som dessa program behandlar Àr tÀtt förbundna med en förstÄelse av klass. Syftet med denna uppsats Àr sÄledes att belysa klassaspekter och smakhierarkier. Vidare kommer representationen av smak diskuteras i relation till klass och status. UtifrÄn denna förstÄelse av klass som relaterat till smak och status skall sedan klasspositionering i programmen undersökas.

Erfarenheter av hörande klass och hörselklass : TvÄ hörselskadade elevers berÀttelser om skolsituationen i tvÄ olika skolformer

Hörselskadades riksförbund hÀvdar att en stor del av hörselskadade barn och ungdomar misslyckas i skolan idag. Det Àr vanligt förekommande att hörselskadade elever ska integreras i hörande klass. Trots detta finns det speciella hörselklasser för hörselskadade elever.Syftet med studien Àr att undersöka tvÄ hörselskadade elevers erfarenheter av att vara integrerade i hörande klass samt deras erfarenheter av skolsituationen i hörselklass. Fokus ligger pÄ sociala- och lÀrandeaspekter. Studiens mÄl Àr att fÄ fram positiva samt negativa konsekvenser för den hörselskadade eleven av att gÄ i de tvÄ skolformerna, sÄ som de sjÀlva uttrycker det.Studien anvÀnder sig av livsberÀttelser som Àr en del av en narrativ metod.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->