Ta hand om varandra
kan samarbetsövningar bidra till ökad sammanhållning i en klass?
En bra sammanhållning i en klass bidrar ofta till bättre lärande och en
tryggare arbetsmiljö för både individen och gruppen. Syftet med mitt
examensarbete var att ta reda på om sammanhållningen och gruppkänslan kan
förbättras i en klass med hjälp av olika typer av samarbetsövningar.
Studien genomfördes i en första klass i Skellefteå kommun. Studien inleddes
med enkätfrågor för att få reda på hur sammanhållningen var i klassen innan
övningsserien initierades. Efter serien med övningar så gjordes samma enkät
en gång till och en muntlig utvärdering i dialogform genomfördes med
barnen. Studien visar på positiva förändringar men även sådana som initialt
kan tolkas som negativa. Dock kan de negativa förändringarna förklaras med
att barnen dels blivit mer medvetna om hur de upplever sammanhållningen i
sin klass och dels har de kanske inte funderat över sådant tidigare. Jag
tror också det kan bero på att barn i den här åldern kan tendera att svara
utifrån dagsform snarare än sett i ett större perspektiv. Utifrån den
muntliga utvärderingen och enligt egna iakttagelser så blev barnen bättre
på att hjälpa varandra, ta hand om varandra och även vända sig till någon
vuxen ifall de upplevde att någon blev illa behandlad av andra.