Sök:

Utomhuslektioners påverkan på motivationen för geografi


Syftet med vårt arbete var att undersöka hur elevernas motivation för geografi påverkades genom att ha lektioner utomhus. Undersökningen genomfördes i en klass 4 och i en klass 6 i Kiruna kommun. Under den sju veckor långa praktiken genomfördes lektioner i geografi utomhus. Under lektionerna observerade vi åtta elever för att utifrån deras beteende utläsa om de var motiverade för uppgifterna. I slutet av praktikperioden genomfördes två intervjuer i vardera klass som följdes upp med kompletterande intervjuer strax efter praktikperiodens slut. Resultatet från intervjuerna visade att elevernas motivation för geografi påverkats genom att ha lektioner utomhus. Resultatet visade att eleverna var motiverade, men om det var på grund av geografin eller för utomhuslektioner i sig har vi inte kunnat avgöra.

Författare

Veronica Andersson Lena Eriksson

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..