Sökresultat:
80 Uppsatser om Ćke Lundberg - Sida 2 av 6
LÀtt lÀrobokstext? : En studie i möjligheterna i att förenkla faktabaserade lÀroböcker med textbearbetning.
UtgÄngspunkten för det hÀr arbetet Àr studier som visar att elever i svenska skolor har blivit allt sÀmre pÄ att ta till sig faktatexter (PIRLS 2011 i Skolverket 2012). Att Äterge enkla former av faktatexter Àr ett kunskapskrav redan i Ärskurs 3 (Skolverket 2011), men en del barn vÄgar inte ens ge sig pÄ texter av rÀdsla för att misslyckas. Detta kan ha sin grund i möten med texter som inte varit anpassade efter elevernas förmÄga (Lundberg 2006 s. 16?18 och Taube 2004 [1987] s.
LÀs-och skrivlÀrande i grundskolan och sÀrskolan : TvÄ lÀrare beskriver sitt arbete i svenska
My purpose in this paper is to study teachers' work in reading and writing in primary school and special school. I want to find out if they use the same methods, strategies and materials to help students learn to read and write. I will find out the answer to my purpose by performing two qualitative observation and two qualitative interviews. Lundberg (2010) is the researcher I relate to during my study. Through observation, I see how teachers work with students in the classroom during a lesson in the Swedish language. During the interviews, I received answers to how teachers work with language, the materials, methods and strategies they use. I found out that teachers use specific strategies when they help their students. They use a work material that is tailored to curriculum in Swedish language and it is based on the phonics method. .
Genreanalys som en del av designprocessen : En analys av genren Webbaserade Geografiska Informationssystem
Boverket har huvudansvar för att skapa en portal för samhÀllsplanering som ska kunna förse kommuner, landsting, företag och privatpersoner med olika typer av kartinformation. Denna portal kallas Planeringsportalen och som ett led i dess utveckling hölls ett designmöte i april 2007. Inför mötet gjordes en analys av diverse förebilder för att beskriva de goda designlösningar som finns i genren WebGIS, enligt förlaga frÄn Lundberg, Holmlid och Arvolas (2007) arbete. Uppsatsen beskriver hur dessa designlösningar kan anvÀndas i designen av Planeringsportalen tillsammans med en redogörelse för hur förebilder kan bidra till en bÀttre designprocess. Genren representeras i arbetet av webbplatserna Eniro, Norge digitalt, RATP samt Mapquest som alla studerats enligt ett formaliserat förfarande.
RÀkna med lÀsförstÄelse
AbstraktEn avgörande faktor för att kunna förebygga, avhjÀlpa eller lindra matematiksvÄrigheter Àr ifall pedagoger har kompetens att genomföra en kartlÀggning, som ger vÀgledning för fortsatta pedagogiska insatser (Lundberg & Sterner, 2009). Med detta som utgÄngspunkt var syftet med studien att undersöka yrkesverksamma specialpedagogers syn pÄ kartlÀggning och yngre elevers rÀknesvÄrigheter samt hur de gÄr till vÀga vid en pedagogisk kartlÀggning i matematik. Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerad intervju som metod. Deltagarna i undersökningen Àr tvÄ specialpedagoger med gedigen utbildning och erfarenhet inom omrÄdet. Resultatet av undersökningen visar att informanterna har en formativ syn pÄ kartlÀggning.
Kristian Lundbergs gudomliga komedi : En intertextuell analys av Yarden, Mörkret skulle vara som ljuset och Och allt skall vara kÀrlek
This essay explores the intertextual qualities in and between Kristian Lundberg?s works Yarden, Mörkret skulle vara som ljuset and Och allt skall vara kÀrlek. Read as a trilogy, it bears a thematic resemblance to Dante Alighieri?s Divine Comedy; an autofictional depiction of emancipation from alienation by grace. To reach this conclusion, I use Julia Kristeva?s theory of intertextuality and Roland Barthes? post-structuralist differention of Work and Text together with his notion of the Paper-Author.
LÀrarens roll i den sprÄkstimulerande leken i förskoleklassen
Vi utgÄr frÄn teorier av Vygotsky och Lundberg. Dessa teorier handlar om sprÄk och lek somÀr av betydelse för undersökningen. Vi tar upp olika perspektiv pÄ sprÄk och lekteorier sompassar barn i 6-ÄrsÄlder. Detta kopplas till syftet som Àr: att undersöka hur lÀrare tÀnker ochförverkligar sin didaktik kring sprÄkstimulering och lek.Fyra lÀrare frÄn tvÄ förskoleklasser har ingÄtt i undersökningen. Dessa lÀrare har vi intervjuatoch observerat i förskoleklasserna.
Varför screeningtest? En studie i pedagogers upplevelser av ett lÀstest och deras tankar om ÄtgÀrder
Syfte: Syftet med denna studie Àr att undersöka hur pedagoger upplever lÀstestet ?Vilken bild Àr rÀtt?? samt hur de reflekterar över de elever som inte nÄtt upp till tillfredsstÀllande resultat pÄ detta test. Teori: LÀsning Àr en produkt av avkodning, förstÄelse och motivation (Taube, 2007). LÀsutveckling kan ses ur ett sociokulturellt synsÀtt och i ett individualistiskt synsÀtt (Liberg, 2006). Forskare Àr överens om att fonologisk medvetenhet kan underlÀtta nÀr man ska lÀra sig lÀsa (Myrberg, 2003).
SLUS - ett kartlÀggningsschema : En studie om SLUS i praktiken
Ett av skolans viktigaste uppdrag Ă€r att lĂ€ra eleverna att lĂ€sa och skriva, vĂ„rt samhĂ€lles kommunikationssystem litar pĂ„ att alla har dessa fĂ€rdigheter. (Lundberg, 2003) PĂ„ skolorna finns det en mĂ€ngd olika kartlĂ€ggningsscheman som ska vara en hjĂ€lp för lĂ€raren att dokumentera elevernas lĂ€sutveckling sĂ„ att skolsystemet inte missar elever som fastnar i utvecklingen. Ett nytt sĂ„dant kartlĂ€ggningsschema som utvecklas i Ălmhults kommun Ă€r SLUS, sprĂ„k- och lĂ€sutvecklingsschema. Studiens syfte Ă€r dels att belysa utvecklingen av SLUS samt införandet av materialet i en rad kommuner dels att synliggöra hur verksamma pedagoger upplever arbetet med materialet SLUS. Jag anvĂ€nder mig av semistrukturerade intervjuer för att genomföra studien.
"Jag ser det som ett smörgÄsbord" : En studie om tvÄ olika lÀs- och skrivutvecklingsmetoder
In this study I have compared two different development methods of reading and writing. I have done this by interviewing five first grade teachers in elementary schools and it is based on qualitative research interviews. The aim of the study was to immerse myself in which methods these five teachers describe that they have used. They got to describe how they work and how they have tought the students to read and write. I have investigated if the teachers think that the computer is a good tool. The investigation also shows if the teachers believe that the studentsŽ writing skills deteriorate if they can use the keyboard instead. I came to the conclusion that four of the teachers used Arne TragetonŽs method (2005) which means that the students learn how to write by using to computer.
Skolsköterskans upplevelse av hinder för optimal hÀlsa hos skolbarn med födoÀmnesallergi. En intervjustudie
TitelSkolsköterskans upplevelse av hinder för optimal hÀlsa hos skolbarn med födoÀmnesallergi -en intervjustudie. Författare Anna Lundberg ochUlrika Freund-ArvidssonSektion Institutionen för OmvÄrdnadUmeÄ Universitet 901 87 UmeÄSammanfattningBarn med födoÀmnesallergier Àr ett ökande problem i dagens samhÀlle. För att kunna sÀkerstÀlla att barn med födoÀmnesallergi har en sÀker skolmiljö krÀvs att skolsköterskan och personalen kring barnet har kÀnnedom om barnets specifika behov. Syftet med studien var att belysa skolsköterskans upplevelse av hinder för optimal hÀlsa hos skolbarn med födoÀmnesallergi. Sju skolsköterskor intervjuades.
Yarden/Yarden : En berÀttelse om prekaritetens verklighetsuppfattning
By using contemorary work-theory this thesis aim to show how Yarden. En bera?ttelse, puts into play the circumstances of precarian work, circumstances that have gender political as well as identity political overtones. It tries to show how the idea of ?class-jouney? is used as a conciliatory element.
En jÀmförelse mellan en traditionell och en ung bank : -ur ett ledarskapsperspektiv
Date: June 10, 2011Level: Bachelor Thesis in Business Administration, 15 credits.Authors: Erica Halvarsson Caroline Lundberg Moa RydbeckSupervisor: Peter SelegÄrdTitle: A comparison between a traditional and a new bank ? from a leadership perspectiveProblem: The study focuses how different organizational structures and leadership styles appear in a traditional bank compared to a young bank. The questions we asked ourselves in this study is whether there is any differences?Purpose: The purpose of the study is to from a leadership perspective see if there are any differences between organizational structures, leadership and communication depending on whether it is a traditional or a new bank.Method: In this study, primary and secondary data was used to best obtain comprehensive information, which was analyzed on the basis of a set of question. In order to obtain our raw data, interviews with staff from Swedbank and IKANO bank were conducted.
Barns tidiga lÀslÀrande : ?En studie av forskning och metoder för tidigt lÀslÀrande ur ett barndomssociologiskt perspektiv
Ur ett barndomssociologiskt perspektiv studeras i denna uppsats tre riktningar i forskningen om barns lÀslÀrande samt de metoder som bygger pÄ denna. De tre riktningarna Àr: Traditionell pedagogisk och psykologisk forskning om barns lÀslÀrande; Emergent literacy/Early literacy samt Literacy from infancy. I första hand studeras skrifter av tre svenska forskare: Ingvar Lundberg, Caroline Liberg och Ragnhild Söderbergh. Syftet Àr att undersöka vilka barndomsdiskurser och vilka sÀtt att se pÄ begreppen barn och barndom som speglas.I Lundbergs forskning ser jag diskursen om Barnet som kultur- och kunskapsÄterskapare ? ett förhÄllningssÀtt som sÀkrar makthierarkin mellan barn och vuxen.
"IKT innebÀr en stor möjlighet till skapande och lÀrande" : NÄgra förskolechefers uppfattningar
Ett av skolans viktigaste uppdrag Ă€r att lĂ€ra eleverna att lĂ€sa och skriva, vĂ„rt samhĂ€lles kommunikationssystem litar pĂ„ att alla har dessa fĂ€rdigheter. (Lundberg, 2003) PĂ„ skolorna finns det en mĂ€ngd olika kartlĂ€ggningsscheman som ska vara en hjĂ€lp för lĂ€raren att dokumentera elevernas lĂ€sutveckling sĂ„ att skolsystemet inte missar elever som fastnar i utvecklingen. Ett nytt sĂ„dant kartlĂ€ggningsschema som utvecklas i Ălmhults kommun Ă€r SLUS, sprĂ„k- och lĂ€sutvecklingsschema. Studiens syfte Ă€r dels att belysa utvecklingen av SLUS samt införandet av materialet i en rad kommuner dels att synliggöra hur verksamma pedagoger upplever arbetet med materialet SLUS. Jag anvĂ€nder mig av semistrukturerade intervjuer för att genomföra studien.
"Vi tar lite hÀr och lite dÀr" : Om material och arbetssÀtt för sprÄklig medvetenhet i förskoleklass
Syftet med vÄrt examensarbete var att fÄ en inblick i vilket eller vilka material och arbetssÀtt som anvÀnds kring sprÄklig medvetenhet i förskoleklass. Vi ville ocksÄ fÄ kunskap om vad pedagogerna grundar sina val av material och arbetssÀtt pÄ. Att fÄ en fördjupad förstÄelse för speciallÀrares och specialpedagogers roll i arbetet kring sprÄklig medvetenhet var Àven nÄgot vi ville uppnÄ. Genom 11 semistrukturerade intervjuer med 11 förskollÀrare, 2 speciallÀrare och 1 specialpedagog samlade vi in det material som gav oss underlag till analys och diskussion kring frÄgorna. Samtliga informanter angav att de anvÀnde sig av ett eller flera material och de som frÀmst anvÀndes var: Trulle, Bornholmsmodellen samt SprÄk- och mattelekar med Mamma Mu.