Sök:

Skolsköterskans upplevelse av hinder för optimal hälsa hos skolbarn med födoämnesallergi. En intervjustudie

TitelSkolsköterskans upplevelse av hinder för optimal hälsa hos skolbarn med födoämnesallergi -en intervjustudie. Författare Anna Lundberg ochUlrika Freund-ArvidssonSektion Institutionen för OmvårdnadUmeå Universitet 901 87 UmeåSammanfattningBarn med födoämnesallergier är ett ökande problem i dagens samhälle. För att kunna säkerställa att barn med födoämnesallergi har en säker skolmiljö krävs att skolsköterskan och personalen kring barnet har kännedom om barnets specifika behov. Syftet med studien var att belysa skolsköterskans upplevelse av hinder för optimal hälsa hos skolbarn med födoämnesallergi. Sju skolsköterskor intervjuades. Resultatet resulterade i fyra teman:Allergins påverkan på barnets dagliga liv, Bristfälliga kunskaper hos skolpersonal, Svårigheter för skolsköterskan att hålla sig uppdateradoch Föräldrars förmåga till ansvar och kontroll. Föräldrar ansvarar för att informationen kommer fram till skolsköterskan och övrig personal. Inte sällan upplever skolsköterskan att informationen gått dem förbi eller inte kommer fram överhuvudtaget. I och med detta utsätts barnet för en ökad risk i skolans miljö.

Författare

Ulrika Freund-Arvidsson Anna Lundberg

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..