Sök:

Sökresultat:

80 Uppsatser om Ćke Lundberg - Sida 1 av 6

En kvalitativ studie i Ersta Sköndals orgellÀrares syn pÄ mental trÀning

teknik, skola, förskola, styrdokument, arbeta praktiskt.

LÀsförstÄelse i skolan : En kvalitativ enkÀtstudie om lÀrares undervisning i lÀsförstÄelse i Ärskurs 1-3

I denna rapport baserad pÄ kvalitativ enkÀtstudie presenterar vi lÀrares syn pÄ undervisning i lÀsförstÄelse.  Studien har genomförts pÄ 9 olika skolor med lÀrare frÄn Ärskurs 1-3. I kunskapsöversikten belyser vi vikten av att ha lÀsförstÄelse, samt hur detta kan uppnÄs med olika metoder och arbetssÀtt, detta presenterar vi utifrÄn flera forskare, bland annat Lundberg (2010), Lundberg och Herrlin (2009) och Westlund (2009). I kunskapsöversikten framgÄr det Àven hur svenska elevers lÀsförstÄelse framstÄr i ett internationellt perspektiv, utifrÄn undersökningar som PISA 2009 och PIRLS 2006 som skolverket har publicerat. Elevers lÀsförstÄelse har enligt undersökningarna sjunkit till en lÀgre nivÄ jÀmfört med tidigare Är.  Vidare erhÄller studien en teoretisk inramning utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv i relation till Vygotskijs proximala utvecklingszon.I resultatet framgÄr det att lÀrarnas frÀmsta inverkansfaktor pÄ val av arbetssÀtt och metod Àr elevens individuella utvecklings- och intressenivÄ.

Predicerande faktorer för den tidiga lÀsningen Fonologisk förmÄga ? RAN - VokabulÀr

Syftet med denna studie Àr att undersöka om det Àr möjligt att redan vid tidig Älder predicerasenare lÀsning. I studien undersöks om barns fonologiska förmÄgor, RAN och vokabulÀr vid 4Ärs Älder kan predicera senare ordavkodning/stavning respektive lÀsförstÄelse vid slutet avÄrskurs 1. Hypotesen Àr att fonologi utgör en viktig del av avkodning (Lundberg, 2009; Castle& Coltheart, 2004; Goswami, 1993) medan vokabulÀr Àr en betydelsefull del för lÀsförstÄelseoch sprÄkförstÄelse (National Reading Panel, 2000; Clarke et al., 2010)Teori för studien utgörs frÀmst av lÀsteorin The Simple View of Reading (Gough & Tunmer,1986). En teori som betraktar lÀsning med utgÄngspunkt i tvÄ aspekter, avkodning ochförstÄelse. Ytterligare en bÀrande teori för studien Àr en utvecklingsmodell för ordavkodning(HØien och Lundberg,1999).Metod I undersökningen anvÀnds kvantitativ data.

LĂ€ttlĂ€st? : Är baslĂ€roböcker i Ă€mnet svenska för Ă„r ett lĂ€ttlĂ€sta?

Uppsatsens syfte Ă€r att utifrĂ„n kriterier som Lundberg och Reichenberg stĂ€llt upp för lĂ€ttlĂ€sthet pröva omdet Ă€r möjligt att göra bedömningar om huruvida en lĂ€robokstext Ă€r lĂ€ttlĂ€st eller inte. UtifrĂ„n Lundberg &Reichenbergs kriterier granskas tre lĂ€roböcker som heter Vi lĂ€ser, Huset pĂ„ AlvĂ€gen och Förstagluttarna a,b och c. Vi lĂ€ser gavs ut första gĂ„ngen 1989 och andra upplagan 2005, Huset pĂ„ AlvĂ€gen gavs ut 2008 ochFörstagluttarna gavs ut första gĂ„ngen 1999 och en andra upplaga 2007.Kriterierna för lĂ€ttlĂ€sthet handlar om att lĂ€ttlĂ€sta texter Ă€r ganska korta, att texten innehĂ„ller ett tilltal tilllĂ€saren, att meningarna i texten Ă€r varierande olika lĂ„nga, att texten binds ihop av sammanbindande ord ochatt texten inte innehĂ„ller lĂ„nga substantiv. Dessutom ska texten inte ha för mĂ„nga olika och svĂ„ra ord, textenska vara skriven sĂ„ att sambanden mellan olika hĂ€ndelser Ă€r tydlig, att passiv form undviks och slutligen atttexten Ă€r skriven med konkreta begrepp. UtifrĂ„n kriterierna stĂ€lldes följande tre frĂ„gestĂ€llningar: Är detmöjligt att utifrĂ„n Lundbergs och Reichenbergs kriterier bedöma graden av lĂ€ttlĂ€sthet? Skiljer siglĂ€roböckerna Ă„t ifrĂ„ga om de Ă€r lĂ€ttlĂ€sta utifrĂ„n kriterierna? Om ja! PĂ„ vilket sĂ€tt skiljer de sig Ă„t?UtifrĂ„n kvantitativa och kvalitativa metoder dĂ€ribland utrĂ€kning av LIX, berĂ€kning av antalet substantiv ochkvalitativ textgenomgĂ„ng visar resultaten att lĂ€roböckerna Ă€r lĂ€ttlĂ€sta utifrĂ„n de uppstĂ€llda kriterierna.Resultaten visar ocksĂ„ att böckerna skiljer sig en del Ă„t i utformning och i de olika kriterierna för lĂ€ttlĂ€sthet.Reultatet har kopplats till tidigare forskning om lĂ€ttlĂ€sta texter..

Att vara eller inte vara med : en studie av kommuners virtuella deltagande

In today's society, the internet is an important part of everyday life. Over recent years the number of electronic services has increased markedly. Communities such as Facebook, consume more of people's time than 5-10 years ago. How can public authorities benefit from these communities or are the municipalities not ready for this? The municipalities determine how their resources should be allocated based on the municipality's needs.

Uppföljning av elevers lÀsutveckling

Utbildningsförvaltningen fattade 2003 ett beslut om att alla lÀrare i Stockholm skulle anvÀnda mÀtinstrument för bedömning av elevers lÀsutveckling. Syftet med denna uppsats Àr att granska och jÀmföra de tvÄ vanligast förekommande mÀtinstrumenten i StockholmsomrÄdet. De bÄda mÀtinstrumenten finns beskrivna i böckerna Nya Lusboken och God lÀsutveckling. En diskursanalys av de bÄda mÀtinstrumenten har gjorts och skillnader dem emellan har dÀrigenom kunnat pÄvisas. Den största skillnaden Àr författarnas syn pÄ fonologisk medvetenhet.

Kopplingsbeslag för resÄrbottnar

The project has been implemented in collaboration with Carl-Johan Lundberg on Deltagruppen Ltd in Jönköping. Problem introduction comes from Carl-Johan's own experience from the hotel sector. The problem that all hotels has is that they sell two products, i e. simple - and double rooms. Persons that travel in companies do not desire always to share bed.Focus in the work is to develop a product that holds together two simple beds and forms double bed, concurrent that it goes that converters to two simple bed without needing to disassemble the product and be done invisible.

Performativitetsteori och sjÀlvframstÀllning : Begrepp och verktyg för performativitetsanalys inom litteraturvetenskap

I undersökningen förklaras nÄgra centrala begrepp inom performativitetsteori: pÄ grÀnsen mellan fakta/fiktion, det decentrerade subjektet, sjÀlvframstÀllning, upprepningar samt medialisering och remediering. Förklaringarna utgÄr till största del frÄn nordiska forskare som Jon Helt Haarder, Christian Lenemark, Torbjörn Forslid, Anders Ohlsson, Tiina Rosenberg och Arne Melberg. UtifrÄn förklaringen av begreppen Àr sedan frÄgor stÀllda för att fungera som verktyg för performativitetsanalys av Kristian Lundbergs Yarden frÄn 2009. Analysen har fokus pÄ sjÀlvframstÀllning och den tar ocksÄ hÀnsyn till den iscensÀttning av sjÀlvet som författaren visar fram genom debattartiklar i massmedia..

Krishantering : Granskning av krisarbete i grundskolan

My purpose in this paper is to study teachers' work in reading and writing in primary school and special school. I want to find out if they use the same methods, strategies and materials to help students learn to read and write. I will find out the answer to my purpose by performing two qualitative observation and two qualitative interviews. Lundberg (2010) is the researcher I relate to during my study. Through observation, I see how teachers work with students in the classroom during a lesson in the Swedish language. During the interviews, I received answers to how teachers work with language, the materials, methods and strategies they use. I found out that teachers use specific strategies when they help their students. They use a work material that is tailored to curriculum in Swedish language and it is based on the phonics method. .

Barns rĂ€ttigheter I skola och frivillighetsorganisationer : En jĂ€mförande studie mellan Sverige och Östafrika

My purpose in this paper is to study teachers' work in reading and writing in primary school and special school. I want to find out if they use the same methods, strategies and materials to help students learn to read and write. I will find out the answer to my purpose by performing two qualitative observation and two qualitative interviews. Lundberg (2010) is the researcher I relate to during my study. Through observation, I see how teachers work with students in the classroom during a lesson in the Swedish language. During the interviews, I received answers to how teachers work with language, the materials, methods and strategies they use. I found out that teachers use specific strategies when they help their students. They use a work material that is tailored to curriculum in Swedish language and it is based on the phonics method. .

Kultur men hur?

Inom ramen för den översiktliga planeringen Àr samrÄd och utstÀllning de frÀmsta, lagstadgade tillfÀllena i plan-och bygglagen dÀr medborgarna kan lÀmna synpunkter pÄ ett förslag till översiktsplan (Boverket 2014). En av de positiva effekterna av medborgardialog Àr att de som bor och anvÀnder ett omrÄde dagligen har en god lokalkÀnnedom om platsen och pÄ sÄ sÀtt kan bidra med en unik kunskap till planerarna (Khakee 2000). Medborgardialog anses dÀremot ofta medföra ett ökat behov av resurser i form av tid och pengar (Khakee 2006: 19). Det har Àven visat sig att mest inflytande över den fysiska planeringen har medelÄlders, vita mÀn medan kvinnor och barn Àr grupper som inte har lika stora möjligheter att pÄverka (Henecke & Khan, 2002: 23). Idag förekommer Àven svÄrigheter med att integrera kulturella resurser i samhÀlls-planeringen. Eftersom samhÀllsplanering innebÀr sektoröverskridande samarbeten och behov av en helhetssyn behövs det nya metoder för att sÀkerstÀlla medborgarinflytande och de kulturella resursernas plats i samhÀllsplaneringen (Lundberg & Hjort 2011:6-7). Cultural planning Àr en samhÀllsutvecklingsmetod vilken syftar till att inkludera kulturella perspektiv i samhÀllsplaneringen.

En kultur- och fritidsnÀmnds beslut: en kritisk granskning av prioriteringar och avgrÀnsningar

Fritidssektorn har expanderat under 1960-talet. Forskare har konstaterat att fritid Àr ett mÄngtydigt begrepp (Lindström, 2001:46).I början av 1990- talet tvingades mÄnga kommuner till nedskÀrningar. Nya aktörer kom in pÄ den kulturpolitiska arenan och hopslagning av kulturnÀmnder med fritdsnÀmnder blev en av följderna (Svensson & Lundberg, 1997). Genom att granska protokoll frÄn en kultur- och fritidsnÀmnds möten Är 2006 i en liten kommun, var syftet att kartlÀgga besluten för att ge en bild av prioriteringar och avgrÀnsningar. Textanalys som metod och Habermas kritiska teori har stÄtt som grund för granskningen.

"Det Àr skillnad pÄ att lÀsa och pÄ att förstÄ." En studie om hur lÀrare beskriver sin undervisning i lÀsförstÄelse.

BAKGRUND:LÀsning Àr viktigt, inte bara i skolan utan ocksÄ i övriga samhÀllet och det Àr nÄgot vi anvÀnder oss av varje dag. Men det Àr skillnad pÄ att koda av orden och förstÄ vad man lÀser. LÀsförstÄelse Àr nÄgot av det viktigaste skolan lÀr ut (Herrlin & Lundberg, 2005). Jag har valt Àmnet för att fÄ kunskaper och insikter om lÀsförstÄelse.SYFTE:Syftet med studien Àr att undersöka hur Ätta lÀrare i Är 1-6 beskriver sin undervisning med lÀsförstÄelse.METOD:Den valda metoden Àr en kvalitativ intervjustudie.RESULTAT:LÀrarna i studien Àr eniga om att lÀsförstÄelse definieras genom att den som lÀser förstÄr texten, pÄ olika nivÄer. LÀsförstÄelse Àr viktigt för livet och för elevernas framtida skolgÄng.

Penna eller tangent? En jÀmförelse av 10 pojkars berÀttelser skrivna pÄ dator och för

Syfte:Denna studie har gjorts för att belysa pojkars förmÄga att uttrycka sig i skrift. SomlÄgstadielÀrare med 25 Ärs erfarenhet har jag lÀnge sökt en metod som underlÀttar för pojkaratt skriva ner sina tankar, som de muntligt kan berÀtta om men har svÄrt att fÄ pÄ prÀnt.Funderingar har kretsat kring motoriska svÄrigheter och bristande intresse. Den norskeforskaren och lÀrarutbildaren Arne Tragetons metod att starta skrivinlÀrning pÄ dator Àrupphov till studien om hur pojkar kan utveckla sin skriftsprÄksinlÀrning med datorns hjÀlp.Syftet med studien Àr att jÀmföra datorskriven text med handskriven för att se om det finnsskillnader i dessa vad gÀller kvalitet och antal ord. UtgÄngspunkt Àr följande frÄgestÀllningar:? Vilka skillnader finns i pojkars berÀttelser som Àr skrivna pÄ datorn jÀmfört medberÀttelser som Àr skrivna för hand?? Hur stor möda krÀvs för att lÀra sig tangentbordet?? Hur stor möda krÀvs för att lÀra sig skriva med penna?? Vilka vinster och förluster kan lÀrarna se i jÀmförandet av datorskrivning ochhandskrivning?Teori:I huvudsak Àr det Tragetons metod och Lundbergs teorier om lÀs- och skrivinlÀrning sombehandlas i litteraturgenomgÄngen dÄ dessa har skilda perspektiv pÄ skriftsprÄksutveckling.Trageton förordar den analytiska helordsmetoden och Lundberg stÄr för ett syntetisktförhÄllningssÀtt.

Föryngring hos allmĂ€n dammussla (Anodonta anatina) vid Östads badplats

 Av Sveriges Ätta stormusselarter Àr tre (Margaritifera margaritifera, Unio crassus och Pseudanodonta complanata) hotade (Lundberg & Tapper 2005). Om de övriga fem Àr kunskapen knapp (Gustavsson 2007) men studier som har gjorts i bl.a. VÀstra Götalands lÀn tyder pÄ att det rÄder underskott av individer i de yngre Äldersklasserna och av juveniler i musselpopulationerna. Detta kan leda till att musselpopulationer kommer att dö ut (Bergengren & Lundberg 2008). Faktorer som stör musslorna och som gör att de minskar i antal Àr bl.a.

1 NĂ€sta sida ->