Sök:

Sökresultat:

2108 Uppsatser om Ämnesdidaktiskt urval - Sida 54 av 141

Vilka parametrar pÄverkar lönsamheten för hotellföretag? - en kvantitativ studie av RevPAR i Göteborg

Denna kandidatuppsats har analyserat interna parametrar som pÄverkarlönsamhetsmÄttet RevPAR (Revenue Per Available Room/intÀkt per tillgÀngligt rum)för hotellföretag i staden Göteborg. Syftet Àr att fÄ en djupare förstÄelse för vilkainterna parametrar som pÄverkar lönsamhet, samt hur och i vilken utstrÀckning.Studien baserades pÄ en teoretisk referensram bestÄende av ?Resource-based view?och flertal tidigare studier inom Àmnet. Det senare ledde till ett val av tio internaparametrar, med tillhörande hypoteser för undersökningen. Empirin framstÀlldes avinsamlade vÀrden frÄn ett urval pÄ 34 hotellföretag.

Makt och delaktighet : Elevers och förÀldrars upplevelse av ett extra Är i skolan.

Föreliggande uppsats Àr en fenomenologisk studie som syftar till att undersöka hur ett urval elever och förÀldrar upplevt att beslutet kring ett extra Är i skolan gÄtt till, om de upplevt sig delaktiga, samt hur de anser att de extra Äret pÄverkat eleven ÀmnesmÀssigt, kamratmÀssigt och kÀnslomÀssigt. Studien Àr genomförd via kvalitativa ostrukturerade intervjuer dÀr totalt fyra elevers och tvÄ förÀldrars livsberÀttelser fÄtt ta form. Dessa livsberÀttelser har sedan analyserats narrativt med avsikt att finna svar pÄ studiens frÄgestÀllningar samt Àven utifrÄn avsikt att finna underliggande framtrÀdande teman. Studiens resultat visar att ett extra Är i skolan kan vara lyckosamt om elever och förÀldrar upplever sig delaktiga i beslutet, om eleven endast har svÄrt med ett eller ett fÄtal Àmnen i skolan samt om hela elevens sociala situation beaktas, inklusive kamratrelationer. Om eleven inte upplever sig varit delaktig i beslutet och om eleven dessutom har flera svÄrigheter i skolan tyder studien pÄ att ett extra Är i skolan kan vara negativt, och att det extra Äret dÄ kan leda till en negativ pÄverkan pÄ sjÀlvkÀnslan och kamratrelationer, nÄgot som i sin tur kan leda till att eleven projicerar sin ilska och besvikelse pÄ skola och lÀrare..

Montessoripedagogik i idrottsundervisningen IdrottslÀrares förhÄllande till Montessoripedagogiken i idrottsundervisningen

Syftet med denna studie var att se om och hur Montessoripedagogiken anvÀnds i idrottsundervisningen. Vi har anvÀnt oss av lÀroplansteorin som utgÄr frÄn vad Bernstein (1971) och Lundgren (1979) framstÀllt. Linde (2000) tar Bernsteins och Lundgrens arbeten i ansprÄk i sin utveckling av lÀroplansteorin dÀr han beskriver hur det praktiskt gÄr till nÀr lÀroplaner skrivs, tolkas och tillÀmpas. Vi har tittat pÄ Montessoris sex grundprinciper frihet, struktur och ordning, verklighet och natur, atmosfÀr och skönhet, social trÀning samt Montessorimaterialet. Undersökningen har utgÄtt frÄn frÄgestÀllningarna; gör idrottslÀraren nÄgra urval i sin idrottsundervisning utifrÄn Montessoripedagogikens sex grundfaktorer? Hur förverkligar och iscensÀtter idrottslÀraren Montessoripedagogikens sex grundfaktorer i idrottsundervisningen? Undersökningsgruppen bestod av fyra idrottslÀrare pÄ Montessorigrundskolor i SkÄne och undersökningen Àgde rum hösten 2009.

Vuxna skilsmÀssobarns attityder i kÀrleksrelationer

Det Àr större risk att personer vars förÀldrar Àr skilda sjÀlva skiljer sig jÀmfört med personer vars förÀldrar Àr gifta. Problemet förklaras utifrÄn sociala teorier, att beteendet som karaktÀriserar förÀldrarnas relation gÄr i arv till barnen sÄ att Àven de i sin tur reagerar som sina förÀldrar och hanterar problem i kÀrleksrelationer pÄ ett sÀmre sÀtt. Med EVLN-modellen (?exit?, ?voice?, ?loyalty?, och ?neglect?) förklarade Rusbult, Zembrodt, och Gunn (1982) att mÀnniskor reagerar pÄ olika sÀtt nÀr problem uppstÄr i kÀrleksrelationer beroende pÄ hur omstÀndigheterna kring relationen ser ut. Denna studie undersökte ifall reaktionerna ser olika ut beroende pÄ om mÀnniskor har separerade eller gifta/sambo förÀldrar.

Musikwebb ? En undersökning med fokus pÄ urval, service och digitalisering

The aim of this master thesis is to examine the attitudes among library staff regarding a music downloading service called Musikwebb, which is available in many Swedish public libraries. It focuses on the impact of Musikwebb on the process of music selection, the relationship between Musikwebb and the digital development in public libraries and what service Musikwebb offers its users. The gathering of material was executed through focus group interviews with library staff in four libraries. This empirical material we divided in three categories: Music selection, The Library and its digital services, and Library services. We use the results of Sanna Talja?s discourse analysis regarding the relationship between Music, Culture and the Library to analyze our material.

Vinkunskap i matsalen ? nödvÀndighet eller "nörderi?? : Svenska restauratörers syn pÄ utbildning och sommelierens roll som kunskapskÀlla

Inledning: Allt fler utbildar sig inom restaurangbranschen samtidigt som branschen prÀglas av dÄlig lönsamhet. Flera tidigare studier visar dock att utbildad personal kan leda till ökad lönsamhet. Genom att anstÀlla en utbildad sommelier och genom att utbilda personalen i matsalen i produktkunskap, serveringsteknik och försÀljningsteknik bör vinförsÀljningen öka pÄ restaurangen.Syfte: Att kartlÀgga svenska restaurangers anvÀndande av sommelierer och utbildning av matsalspersonalen. Studien syftar ocksÄ till att identifiera restauratörers attityd mot utbildning samt presentera praktiska riktlinjer för utbildning av personal.Metod: Strukturerade telefonintervjuer genomfördes med restauratörer som tilldelats God klass i White Guide. TrettiotvÄ restauranger valdes utifrÄn ett stratifierat slumpmÀssigt urval.Resultat: Svenska restauranger har i genomsnitt 50 procent utbildad personal i matsalen.

BestÀllaren - en otydlig projektroll!

Personliga erfarenheter frÄn projektledningsomrÄdet ? som lÀrare, projektdeltagare och forskningssekreterare ? har lagt grunden till författarens uppfattning om att projektets bestÀllare ofta hamnar i skymundan. Samtidigt har erfarenheterna bidragit till Äsikten att det krÀvs tydlighet nÀr det gÀller projektets rollfördelning - speciellt avseende projektledaren och bestÀllaren. Undersökningens syfte Àr att undersöka dels hur projektlitteratur framstÀller bestÀllaren och dels hur projektdokumentation framstÀller bestÀllaren och sedan jÀmföra hur teorin (projektlitteraturen) förhÄller sig till praktiken som avspeglas i projektdokumentationen. Uppsatsen genomförs som en litteraturstudie enligt en kvalitativ, induktiv metod.

Paddor och datorer i klassrummet? : LÀrare och elevers förhÄllningssÀtt till digitala verktyg som stöd i den tidiga lÀs- och skrivundervisningen

I takt med att samhÀllet utvecklats har Àven tekniken gÄtt framÄt, och digitala verktyg, sÄsom datorer och lÀsplattor, blir allt vanligare i klassrummen. En metod som gÄr hand i hand med digitaliseringen Àr Att skriva sig till lÀsning-metoden som gÄr ut pÄ att elever i Ärskurs 1 skriver sig in i lÀsningen med hjÀlp av dator, eller lÀsplatta. Först i Ärskurs tvÄ börjar de skriva med penna. Syftet med denna studie Àr att genom en kvalitativ undersökning studera ett urval lÀrare och deras elevers förhÄllningssÀtt till digitala verktyg som stöd i den tidiga lÀs- och skrivundervisningen. För att uppnÄ mitt syfte har jag intervjuat tvÄ lÀrare och deras elever, samt observerat klassrumssituationer dÀr de anvÀnde sig av digitala verktyg.

Bilden pÄ vÀggen : om bilden, dess retoriska dimensioner och anvÀndning i skolan

Skolmiljöerna Àr liksom de allra flesta av vÄra sociala rum fyllda med bilder. Samtidigt prÀglas skolan av en textsprÄksdominerande kunskapssyn. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur bilders egenskaper pÄverkarade hur elever anvÀnder bilder. Med avstamp i semiotisk teori undersöktes, sÀrskilt hur bilders retoriska egenskaper (deras retoriska dimensioner), pÄverkade urvalsprocessen för vilka bilder eleverna vÀljer att anvÀnda, i undervisningssituationer. Empirin baserades pÄ intervjuer med Ätta stycken gymnasie­elever som fick, ur ett urval av 70 uppsatta bilder, vÀlja ut bilder och berÀtta om dem, i relation till sitt eget skapande och sina egna erfarenheter.

Arbetsmiljöarbete och lönsamhet : en litteraturstudie

Att uppnÄ en hög lönsamhet och produktivitet Àr viktiga prioriteringar inom organisationer. Mycket pekar pÄ att ett effektivt arbetsmiljöarbete ökar dem bÄda. Det finns indikationer pÄ att arbetsmiljöarbete inte utnyttjas för att ge lönsamhet. Till synes verkar inte den kunskapen vara allmÀnt kÀnd. I arbetsmiljöarbete finns pedagogiska processer, dÄ frÀmst i den psykosociala arbetsmiljön.

SprÄkutvecklande arbete genom skönlitteratur

Syftet med denna didaktiska uppsats Ă€r att genom en fallbeskrivning undersöka och belysa sprĂ„kutvecklande arbetssĂ€tt inom undervisningsomrĂ„det skönlitterĂ€r lĂ€sning.Metod för datainsamlingen har gjorts genom en kvalitativ datatriangulering, det vill sĂ€ga datainsamling utifrĂ„n flera perspektiv med olika metoder för att fĂ„ fram en djupare och en fullstĂ€ndig bild av fallet. Insamlingsmetoderna har varit klassrumsobservationer, lĂ€rarintervju och elevintervjuer.Data har analyserats i enlighet med Cummins (2000) metoder för framgĂ„ngsrik andrasprĂ„ksundervisning med sprĂ„kutveckling utifrĂ„n form, innehĂ„ll och anvĂ€ndning samt maximalt kognitivt engagerande och maximalt identitetsinvesterande interaktion.Studien har utförts inom kommunal undervisning i Ă€mnet svenska som andrasprĂ„k pĂ„ grundlĂ€ggande nivĂ„ för vuxna. LĂ€raren som har lĂ„ng erfarenhet av anvĂ€ndning av skönlitteratur i undervisningen Ă€r fokus för fallbeskrivningen. Övriga informanter Ă€r 17 elever som svarade pĂ„ en enkĂ€t för urval inför fyra djupintervjuer om deras uppfattning om lĂ€rarens undervisning.Undersökningens resultat visar ett situerat exempel pĂ„ en sprĂ„kutvecklande undervisning pĂ„ kognitivt utmanande nivĂ„ och med stora förvĂ€ntningar pĂ„ eleverna. LĂ€raren, som anvĂ€nder autentiskt material som lĂ€romedel, ger eleverna stort talutrymme och skapar möjlighet till lĂ€rande genom interaktion med lĂ€raren och klasskamraterna. .

Sociala medier ? Ett komplement till den traditionella rekryteringsprocessen

Sammanfattning: Föreliggande studie syftar till hur sociala medier har förÀndrat den traditionella rekryteringsprocessen. Sociala medier Àr ett Àmne och omrÄde i rekryteringssammanhang som Àr relativt outforskat och nytt och dÀrmed har studien en explorativ och induktiv karaktÀr. Studien syftar till att kartlÀgga, beskriva samt att undersöka hur tre globala, ett internationellt, och ett nationellt företag anvÀnder sig utav sociala medier i sina rekryteringsprocesser.  Genom kvalitativa intervjuer har fyra frÄgestÀllningar besvarats som berör hur sociala medier anvÀnds i företagens rekryteringsprocesser, om sociala medier har pÄverkat det traditionella tillvÀgagÄngssÀttet att rekrytera, problem som kan uppstÄ nÀr sociala medier anvÀnds i rekryteringsarbetet samt hur anvÀndandet av sociala medier kommer se ut i framtiden. Studiens resultat visar att sociala medier anvÀnds som komplement inom den traditionella rekryteringsprocessen. Annonsering, urval och referenstagning kan idag utföras via sociala medier till mindre kostnader och med högre effektivitet gentemot traditionella tillvÀgagÄngssÀtt.

Estetiska uttrycksformer : En underso?kning om fo?rekomsten av estetiska uttrycksformer i svenskla?rares undervisningsmaterial

Denna studie syftar till att underso?ka fo?rekomsten av estetiska uttrycksformer i ett urval av svenskla?rares undervisningsmaterial. Syftet a?r ocksa? att se i hur stor utstra?ckning som det estetiska fo?rekommer i relation till det som i uppsatsen bena?mns som det icke-estetiska, och vidare vill uppsatsen ocksa? underso?ka hur det estetiska skrivs fram och vilket va?rde det ges.Studien tar utga?ngspunkt fra?n John Deweys reformpedagogig, Gardners a?tta intelligenser samt Aristoteles kunskapsbegrepp techne och mimesis. Underso?kningen diskuteras utifra?n forskning som visar pa? kreativitetens och estetikens betydelse fo?r inla?rning i ljuset av forskning som talar om skolans tra?ningslogik och uppgiftskultur.Textanalys anva?nds som metodansats da?r 34 texter fra?n lektion.se analyserats.

Medlare - Àr du kompetent, rÀttrÄdig samt opartisk? : -en kvalitativ studie kring lekmannamedlare respektive tjÀnstemedlare

Medlare- Är du kompetent, rĂ€ttrĂ„dig samt opartisk?En kvalitativ studie kring lekmannamedlare respektive tjĂ€nstemedlareSammanfattningSyftet med uppsatsen var att undersöka tre regionsamordnares erfarenheter av funktionen lekmannamedlare och tjĂ€nstemedlare kring deras medlingsuppdrag. Uppsatsens frĂ„ge- stĂ€llningar var följande: ? Lever lekmannamedlaren respektive tjĂ€nstemedlaren upp till begreppen, kompetent, rĂ€ttrĂ„dig samt opartisk? Den tredje frĂ„gestĂ€llningen Ă€r ? Vad Ă€r den specifika skillnaden mellan lekmannamedlare respektive tjĂ€nstemedlare kring ett medlingsuppdrag? Empirin bestĂ„r av kvalitativa forskningsintervjuer med tre region- samordnare. Dessa ansvarar för olika medlingsverksamheter.

Att arbeta i en anpassad arbetssituation : -tio individer berÀttar

SammanfattningFunktionshinder och arbete bildar tillsammans ett aktuellt Àmne som ses behöva ökadekunskaper för att nÄ Sveriges mÄlsÀttning om ?Ett arbetsliv för alla?. Inom omrÄdet diskuterashur och vad som kan genomföras i syfte att minska det utanförskap och fördomar som kanfinnas.Idag finns möjligheten för individer med funktionshinder att arbeta i en anpassadarbetssituation. För att uppmÀrksamma individens egen upplevelse av ovanstÄende valdeförfattarna att genomföra en kvalitativ studie med syfte att beskriva individens upplevelse avatt arbeta i en anpassad arbetssituation. Författarna anvÀnde mÄlinriktat urval och genomfördedÀrefter ostrukturerade intervjuer med tio informanter som arbetar i en anpassadarbetssituation, vilka berÀttade och delgav sina upplevelser.

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->