Sökresultat:
724 Uppsatser om Äldre invandrare - Sida 21 av 49
Pedagogiska möjligheter med dramapedagogik : Fortbildning inom drama - en vÀg till ökad förstÄelse
Detta Àr en etnografisk studie som syftar till att undersöka drama som kommunikativt Àmne. Metoder som anvÀnds Àr observationer och fokussamtal. UndersökningsomrÄdet baseras pÄ ett projekt i BorlÀnge kommun som kallas för Tusen Ord, dÀr dramapedagoger arbetar sprÄkfrÀmjande i en interaktiv utstÀllning för barn och vuxna. Den dramapedagogiska verksamheten pÄ Tusen Ord har studerats i tre olika skolgrupper: 5 Äringar inom förskolan, Är 4 i grundskolan och vuxna SFI elever (Svenska För Invandrare).Studien visar att kommunikativa funktioner i hög utstrÀckning finns nÀrvarande i den dramapedagogiska verksamheten pÄ Tusen Ord.      Nyckelord: Dramapedagogik, fantasi, berÀttande, kommunikation, sprÄk      .
Utan barn skulle det vara tomt i mitt liv : En kvalitativ studie om upplevelser av förÀldrarollen hos Àldre mÀn
FörÀldrarollen, och upplevelserna av den, varierar alltid utifrÄn mÄnga olika faktorer. Under mitten av 1900-talet var den gÀllande familjenormen att mödrarna tog allt ansvar fo?r hem och omsorg av barnen, medan fÀderna stod fo?r försörjningen. FÀderna gavs alltsÄ bara en liten möjlighet att lÀra kÀnna/knyta an till sina barn nÀr de var smÄ.Vilka effekter detta kan ha haft pÄ relationen mellan fÀderna och deras barn, dÄ barnen blivit vuxna, Àr i stort sett ett outforskat omrÄde. Den hÀr studien Àmnar kunna belysa dessa.
Ungdomars kÀnslor och planer för livet efter studenten
Denna uppsats handlar om hur Àldre bosniska kvinnor uppfattar sin situation som Àldre hÀr i Sverige. Mitt mÄl har varit att se bortom de stereotypa uppfattningarna om invandrare som kulturellt avvikande grupp. Genom att göra en kvalitativ studie och lyssna pÄ deras egna berÀttelser fick jag en djupare förstÄelse för deras livsvÀrld. Jag har redogjort för hur deras situation ser ut i praktiken, vilka behov de har, hur de ser pÄ sin framtid och sin omgivning i det nya landet. Resultatet tyder pÄ en ambivalens mellan Ängesten att belasta sina barn och skrÀcken för isolering och passivisering pÄ ett Älderdomshem pÄ grund av otillrÀcklig sprÄkkunskap..
LitterÀra urval i ett demokratiskt klassrum : Att Àga makt över litterÀra val och bortval
Studien undersöker redan bedömda skriftliga tester frÄn nationella provet i svenska för invandrare (sfi) i syfte att pröva relevansen hos processbarhetsteorin (PT) som ett stöd i summativ bedömning av andrasprÄksutveckling. Betydelsefulla infallsvinklar kommer frÄn innebörden av kommunikativ sprÄkförmÄga och stÀllningstagandet till s.k. icke mÄlsprÄksenliga former och kriterier för systematisk anvÀndning. I metoden tillÀmpas bÄde kategorier och kriterier frÄn Rahkonen och HÄkansson (2008). Resultaten visar en viss skillnad mellan underkÀnda texter och godkÀnda texter pÄ gruppnivÄ men ocksÄ en stor individuell variation pÄ individnivÄ..
Money Talks, no school, no money!: En kvalitativ utvÀrderingsstudie som tittar pÄ SFI: s betydelse för identitetsskapande, integrering och en snabbare etablering i samhÀllet och pÄ arbetsmarknaden för nyanlÀnda invandrare i tre olika kommuner i Norrbotten
Syftet med denna studie har varit att utvÀrdera kommunernas arbete med SFI utbildningen, fÄ en förstÄelse för hur den upplevs av rektorer och elever, samt hur SFI: n pÄverkar en etablering i samhÀllet och pÄ arbetsmarknaden. Jag har Àven velat fÄ en förstÄelse för hur Arbetsförmedlingens arbete pÄverkar SFI utbildningen. Min studie Àr sociologisk och sociologi för mig Àr lÀran om det sociala i samhÀllet och dess individer. NÀr Sverige tar emot nyanlÀnda Àr tanken att de ska bli en del av vÄrt samhÀlle, de ska snarast möjligt starta en utbildning för att lÀra sig det svenska sprÄket, de ska lÀra sig hur vÄrt samhÀlle fungerar med dess normer och vÀrderingar och de ska genom att bidra till samhÀllet med sin kunskap och kompetens etableras pÄ arbetsmarknaden. SFI stÄr för svenska för invandrare och gÄr under skollagen.
Har vi nĂ„got val? Ăldre bosniska flyktingar om sin situation som Ă€ldre i Sverige
Denna uppsats handlar om hur Àldre bosniska kvinnor uppfattar sin situation som Àldre hÀr i Sverige. Mitt mÄl har varit att se bortom de stereotypa uppfattningarna om invandrare som kulturellt avvikande grupp. Genom att göra en kvalitativ studie och lyssna pÄ deras egna berÀttelser fick jag en djupare förstÄelse för deras livsvÀrld. Jag har redogjort för hur deras situation ser ut i praktiken, vilka behov de har, hur de ser pÄ sin framtid och sin omgivning i det nya landet. Resultatet tyder pÄ en ambivalens mellan Ängesten att belasta sina barn och skrÀcken för isolering och passivisering pÄ ett Älderdomshem pÄ grund av otillrÀcklig sprÄkkunskap..
Att belöna lojalitet : en studie om hur generation Y motiveras av vinstandelssystem
Den svenska arbetsmarknaden sta?r info?r ett generationsskifte i och med att fyrtiotalisterna ga?r i pension och den yngre generationen, generation Y, kommer ut pa? arbetsmarknaden. Den ha?r generationen motiveras av andra faktorer a?n de a?ldre generationerna vilket inneba?r att organisationer beho?ver anpassa hur de arbetar med att motivera sina ansta?llda. Vinstandelssystem har historiskt sett visat sig vara ett framga?ngsrikt koncept men det finns en oklarhet ga?llande om dessa system kommer att fungera pa? en generation som inte va?rdesa?tter trygghet och som inte drar sig fo?r att byta arbetsgivare.
Mot mÄlen? En studie av sfi-lÀromedel
Sammanfattning
Bakgrunden till föreliggande examensarbete utgörs av att svenska för invandrare, sfi, under lÄng tid utsatts för kritik, i mÄnga fall svepande sÄdan. Inte mycket uppmÀrksamhet har dock Àgnats Ät de lÀromedel som anvÀnds pÄ sfi. Syftet med denna uppsats Àr att i nÄgon mÄn rÄda bot pÄ detta genom att analysera tvÄ lÀromedel för sfi:s nivÄ B och C: Svenska och mycket mer (SOMM), kapitel 1-15 (Wikner och Wikner, 2003), respektive Svenska till max, Nybörjarbok och Textbok 1(McShane, 2007). Analysen görs utifrÄn att lÀromedel bör Äterspegla mÄlen i Lpf 94 (Skolverket, 1994) samt kursplanerna för sfi frÄn 2007 respektive 2009 (Skolverket 2007 och 2009). FrÄgestÀllningen behandlar i vilken mÄn lÀromedlen SOMM respektive Svenska till max kan understödja att sfi:s kursdeltagare utvecklar de förmÄgor som krÀvs för att uppnÄ mÄlen för sfi.
Hur lÀr sig SFI-elever svenskt uttal? : NÄgra SFI-elevers uppfattningar av metoder för att lÀra svenskt uttal - en intervjuundersökning
Bakgrunden till denna undersökning Ă€r att uttal Ă€r en viktig del av sprĂ„ket att behĂ€rska, samtidigt som det finns indikationer pĂ„ att uttalsundervisningen inom Svenska för invandrare (SFI) Ă€r eftersatt. ĂndĂ„ uppnĂ„r elever inom SFI ett förstĂ„eligt uttal och dĂ€rför antogs att de anvĂ€nder sig av sjĂ€lvstudier i uttal och skulle ha uppfattningar om hur de lĂ€rt sig uttal. Syftet med denna undersökning var att beskriva och analysera nĂ„gra SFI-elevers uppfattningar av metoder för att lĂ€ra svenskt uttal, för att ur detta dra slutsatser av didaktisk betydelse för uttalsundervisning inom SFI. Detta undersöktes genom tre forskningsfrĂ„gor kring metoder som eleverna uppfattar har hjĂ€lpt dem att lĂ€ra svenskt uttal. Kvalitativa intervjuer med fyra SFI-elever som har gott uttal genomfördes pĂ„ deras egen skola.
Hur framstÀlls invandring utifrÄn diskurser om arbetsmarknadspolitik? : En arbetsmarknadsorienterad undersökning om hur invandrare framstÀlls i utredningar.
Syftet med studien Àr att fÄ större insikt i hur pedagoger kan hjÀlpa sina elever att fÄ motivation till eget musicerande och spelglÀdje. Med en fenomenografisk utgÄngspunkt och genom kvalitativa intervjuer dÀr fyra trÀblÄslÀrare vid olika musik- och kulturskolor deltog, undersöktes deras syn pÄ hur de ser pÄ sina elevers motivation och hur de undervisar för att inspirera sina elever till fortsatt musicerande.Av intervjusvaren framgÄr tydligt att viktiga kÀllor till motivation Àr mÄl, samspel, grupptillhörighet och jag-kan kÀnsla. I resultatdelen har jag kategoriserat och analyserat intervjusvaren och avslutningsvis förs en diskussion kring resultaten i förhÄllande till begreppen motivation och didaktik..
ModersmÄlsbaserad alfabetisering i Sverige: Studie i alfabetisering och tvÄsprÄkighet
Sammanfattning Alfabetiseringen har i mÄnga kommuner i Sverige drivits av SFI %u2013 undervisningen (svenska för invandrare). Precis som alfabetiseringsprogram vÀrlden över prÀglats av avhopp och ouppnÄdda mÄl har analfabeter i Sverige lÀmnat SFI-undervisningen med en kÀnsla av att lÀs- och sprÄkinlÀrning Àr för komplicerad för dem. En tydlig grupp bland dessa Àr kvinnor frÄn muslimvÀrlden. Studiens empiriska del bestÄr av intervjuer med tio kvinnor. Den visar att informanterna, alla kvinnor med muslimsk bakgrund, har en positiv instÀllning till skolan och de lÀrare som de haft i Sverige trots att de menar att de inte har förstÄtt och lÀrt sig sÄ mycket.
"Vilken position bör jag inta?" Invandrakvinnor frĂ„n Ăsteuropa berĂ€ttar om sina strategier för att skapa en position pĂ„ den svenska arbetsmarknaden
Syftet med denna studie Ă€r att belysa ur ett socialkonstruktivistiskt perspektiv vilka metoder invandrarkvinnor frĂ„n Ăsteuropa anvĂ€nder för att skapa sig en position pĂ„ den svenska arbetsmarknaden. Samt vill studien belysa vad som varit betydelsefullt för kvinnorna i denna process.FrĂ„gestĂ€llningarna lyder: 1. Hur har kvinnorna frĂ„n Ăsteuropa gĂ„tt tillvĂ€ga för att skapa sig en position pĂ„ den svenska arbetsmarknaden?2. Vad Ă€r det som har haft betydelse i denna process?Datainsamlingsmetoden Ă€r kvalitativ och baserat pĂ„ Ă„tta ostrukturerade intervjuer med invandrarkvinnor frĂ„n Ăsteuropa som har migrerat till Sverige i vuxenĂ„lder.Studien intar ett socialkonstruktivistiskt förhĂ„llningssĂ€tt och har makt och genus som teoretiska referensramar.
De bortglömda konsumenterna - En studie av den mÄngkulturella marknaden
Denna uppsats beskriver och analyserar svenska konfektionsföretags ekonomistyrning med starka egna varumÀrken genom att studera fyra fallföretag. Företagens ekonomisystem beskrivs efter deras inbyggda statiska och dynamiska karaktÀr och det framkom att alla de studerade företagen har en relativt statisk styrning med fokus pÄ budgetstyrning och mÀtbara mÄl. I uppsatsen jÀmförs företagen med varandra för att se fÄ fram en branschnorm och sedan jÀmförs de mot teorin, detta för att se hur branschen och dess struktur pÄverkar företagens ekonomistyrning och hur tydligt detta Àr..
KonkurrensförÀndring : Vad hÀnder med konkurrensen pÄ marknaden nÀr uppköp eller förvÀrv görs.
Undersökningens syfte Àr att analysera hur Sverige, svensken och invandraren presenteras i lÀromedel i svenska som andrasprÄk. Dessa lÀroböcker Àr för mÄnga vuxna invandrare en dörr som leder till livet i Sverige dÄ böckerna inte bara ger information om sprÄket utan ocksÄ om svenska traditioner, levnadssÀtt och hur man klarar sig i samhÀllet.I resultatet framgÄr att lÀroböckerna ibland presenterar en stereotyp bild av landet Sverige och dess invÄnare. En del stereotyper kan anses vara positiva men en del Àr relativt negativa vilket ger ett dystert intryck. Vissa generaliseringar förekommer ocksÄ vilket kan vara ett problem dÄ lÀsaren, d.v.s. invandraren fÄr en skev och vinklad bild av verkligheten..
FörÀldrarummet : Ett exempel pÄ integration och Samverkan pÄ en mÄngkulturell förskola
UtifrÄn lÀroplanen strÀvar förskolan efter ett vÀl fungerade samarbete med förÀldrarna genom att visa respekt och ha bra relationer till barnens familjer. Syftet med examensarbetet Àr att lyfta fram betydelsen av "förÀldrarummet" som Àr en verksamhet pÄ SÀtragÄrdens förskola, för att underlÀtta integrationen av invandrarförÀldrar och att samverka med dem. Metoden Àr att intervjua tvÄ förÀldrar, en personal och förÀldrarums ansvariga pÄ SÀtragÄrdens förskola samt att observera hur arbetar förÀldrarummet. Med hjÀlp av mjukvara Complador skapades ett strateginÀt som visade förÀldrarummets aktiviteter och strategier. Resultat visar att förÀldrarummet har en stor betydelse för att invandrarförÀldrar blir integrerade och delaktiga i förskolans arbete..