Sökresultat:
724 Uppsatser om Äldre invandrare - Sida 20 av 49
En fokusgruppstudie om Utbildning i svenska för invandrare (SFI) : SFI-lÀrares syn pÄ utbildningen och relaterade sprÄkliga omrÄden
I Utbildning i svenska för invandrare (SFI) ryms flera logopediskt intressanta omrÄden. För att fÄ en större inblick i SFI gjordes dÀrför denna kvalitativa studie över lÀrares syn pÄ undervisning inom SFI med hjÀlp av tvÄ fokusgruppintervjuer och grundad teori som forskningsansats. Denna studie har som huvudsyfte att spegla hur SFI-lÀrare ser pÄ sÄvÀl sin egen undervisning som undervisning inom detta omrÄde i stort. Vidare frÄgar sig författarna hur lÀrare ser pÄ de sprÄkliga omrÄdena: fonologi, grammatik, lexikon, pragmatik samt lÀs- och skrivförmÄga. Uppsatsen genomsyras av tre huvudteman;samhÀlle, SFI-undervisning och individ, som uppstÄtt under pÄgÄende studie.
SprÄkutveckling i en förberedelseklass?
Syftet med detta examensarbete har varit att förstÄ hur pedagoger arbetar sprÄkutvecklande. I
anledning dÀrav har jag studerat undervisningen i tvÄ olika förberedelseklasser. Syftet har
ocksÄ varit att undersöka hur eleverna bedöms i sin sprÄkutveckling och vem som gör denna
vÀrdering. Datainsamlingsmetoden jag har anvÀnt mig av i mitt examensarbete Àr kvalitativ i
form av intervjuer och observationer. Resultatet visar att de sex pedagogerna som jag har
intervjuat genomför undervisningen pÄ ett likartat sÀtt, men styrs i sitt val av helt olika
grunder för att eleverna som har annat modersmÄl Àn svenska ska fÄ bÀsta sprÄkutvecklande
inlÀrning..
Organologisk undersökning av Stockholmsorglar : om beslutsprocessen bakom orgeltillverkning och -installationer
Studien undersöker redan bedömda skriftliga tester frÄn nationella provet i svenska för invandrare (sfi) i syfte att pröva relevansen hos processbarhetsteorin (PT) som ett stöd i summativ bedömning av andrasprÄksutveckling. Betydelsefulla infallsvinklar kommer frÄn innebörden av kommunikativ sprÄkförmÄga och stÀllningstagandet till s.k. icke mÄlsprÄksenliga former och kriterier för systematisk anvÀndning. I metoden tillÀmpas bÄde kategorier och kriterier frÄn Rahkonen och HÄkansson (2008). Resultaten visar en viss skillnad mellan underkÀnda texter och godkÀnda texter pÄ gruppnivÄ men ocksÄ en stor individuell variation pÄ individnivÄ..
Etnicitet, Genus och missbruk : En deskriptiv studie om skillnader och likheter mellan manliga och kvinnliga missbruksklienter med svenskt och utomnordiskt ursprung
SammanfattningVÀxjö universitetInstitutionen för pedagogikPedagogik med inriktning mot ungdoms-och missbrukarvÄrd, C-uppsats 10 pTitel Etnicitet, genus och missbruk ? En deskriptiv studie om skillnaderoch likheter mellan manliga och kvinnliga missbruksklienter med svenskt och utomnordiskt ursprungEngelsk titel Ethnicity, gender and drug abuse, a descriptive study on differences and similarities between male and female drug abuse clients with swedish and non?scandinavian originFörfattare Diana Bergström och Tina Gheisari BergströmHandledare Maria AlmDatum Mars 2007Antal sidor 39Sökord Etnicitet, kön, invandrare, drogmissbruk, ungdomar, behandlingSammanfattningSyftet med studien var att beskriva skillnader och likheter mellan klienter med svenskt respektive utomnordiskt ursprung, av bÄda könen, i bakgrundsfaktorer, drogmissbruk och behandlingsmetoder. Metodvalet var en kombination av kvantitativ och kvalitativ forskningsmetod, dÀr den kvantitativa utgjordes av statistisk analys av DOK-material och den kvalitativa av intervjuer med halvstrukturerad upplÀggning. DOK?materialet analyserades och tolkades utifrÄn ett positivistiskt- och intervjuerna ett hermeneutiskt perspektiv.
Kulturmöten i vÄrden: Sjuksköterskors upplevelser av att vÄrda patienter med annan kulturell bakgrund
UngefÀr 14 procent av den svenska befolkningen utgörs av invandrare. Studier visar att mÄnga invandrare Àr utsatta i samhÀllet dÄ de kommer till ett nytt land. Denna utsatthet kan vara sprÄksvÄrigheter, arbetslöshet, rasism och diskrimination. I samband med att invandringen ökar i Sverige ökar Àven sannolikheten att man som sjuksköterska kommer i kontakt med patienter med annan kulturell bakgrund. PÄ sÄ sÀtt kan det uppstÄ det kulturkrockar i mötet med invandrarpatienter.
Tusen Ord : En etnografi om drama som kommunikativt Àmne
Detta Àr en etnografisk studie som syftar till att undersöka drama som kommunikativt Àmne. Metoder som anvÀnds Àr observationer och fokussamtal. UndersökningsomrÄdet baseras pÄ ett projekt i BorlÀnge kommun som kallas för Tusen Ord, dÀr dramapedagoger arbetar sprÄkfrÀmjande i en interaktiv utstÀllning för barn och vuxna. Den dramapedagogiska verksamheten pÄ Tusen Ord har studerats i tre olika skolgrupper: 5 Äringar inom förskolan, Är 4 i grundskolan och vuxna SFI elever (Svenska För Invandrare).Studien visar att kommunikativa funktioner i hög utstrÀckning finns nÀrvarande i den dramapedagogiska verksamheten pÄ Tusen Ord.      Nyckelord: Dramapedagogik, fantasi, berÀttande, kommunikation, sprÄk      .
Etanolkommunikation - hur budskap, kanal och mÄlgrupp har fört fram ett hÄllbart drivmedel
Magnusson, Jimmy: Elevers attityder till dagens matematikundervisning i skolan ? en studie i Ärskurs sex, Malmö: LÀrarutbildningen, 2007.
Elevers matematiska kunskaper, enligt en rad undersökningar, har försÀmrats de senaste Ären. Ur ett konstruktivistiskt synsÀtt undersökte jag hur elevernas attityder och förhÄllningssÀtt Àr gentemot undervisningen. Attityderna gentemot undervisningen kan vara en orsak till försÀmrade kunskaper i Àmnet. Studien Àr gjord i Ärskurs sex pÄ tre olika skolor i nordvÀstra SkÄne.
KÀrlek, Àktenskap och migration: en studie av Àktenskapsmigrerade kvinnors identitetsarbete och integrationsprocess i Sverige
Studiens syfte var att skapa en förstÄelse för och belysa hur Àktenskapsmigrerade kvinnors identitetsarbete och integrationsprocess upplevs, det vill sÀga den samtidiga och ömsesidiga process dÀr identitet och integration pÄverkar varandra. En avgrÀnsning gjordes till att fokusera pÄ kvinnor som migrerat frÄn Thailand till Sverige pÄ grund av en relation med en svensk man. I studien har motivet till migration uteslutits pÄ grund av att det redan finns forskning som förklarar varför migration Àger rum och vilka fak-torer som Àr involverade. Studien Àr kvalitativ och datainsamling har skett via intervjuer genomförda med hjÀlp av en intervjuguide. Att pÄbörja en kÀrleksrelation och ingÄ Àktenskap Àr en omvÀlvande hÀndelse i en mÀnni-skas liv och migration och integrering i ett nytt land innebÀr anstrÀngningar för individen.
Vem har rÀtt till berÀttelsen? : Nyhetskonstruktionen i tryckta medier om dem som blev beskjutna av den sÄkallade lasermannen
Syftet med uppsatsen ?Vem har rÀtt till berÀttelsen? Nyhetskonstruktion i tryckta medier om dem som blev beskjutna av den sÄkallade lasermannen? Àr att undersöka tryckta mediers rapportering om den sÄkallade lasermannen och de mÀnniskor han besköt. Jag gör detta motbakgrund av Shahram Khosravis berÀttelse om hur han framstÀlldes i medierna nÀr han blev beskjuten av lasermannen. Jag vill Àven undersöka förekomsten av samhÀllsdiskurser i artiklarna.FrÄgestÀllningarna Àr: vad Àr det för berÀttelser som förmedlas genom medierna och hur kan dessa jÀmföras med Shahram Khosravis berÀttelse? Kan man utlÀsa nÄgot budskap i mediernas rapportering och kan man i sÄdant fall förklara och förstÄ detta? Samt, vad kanmedierapporteringen tÀnkas fÄ för effekter? Uppsatsen bygger pÄ teorier om konstruktivism och medielogik, som handlar om att allting Àr konstruerat och att medierna inte pÄ ett objektivt sÀtt kan skildra olika nyheter.
Hur unga utlandsfödda invandrare blir bemötta i det svenska samhÀllet. : En kvalitativ och kvantitativ studie om diskriminering och rasism
Sammanfattning: Ungdomar med utlÀndsk bakgrund har enligt tidigare studier sÀmre förutsÀttning i skolan, arbeten och inom rÀttsvÀsendet, pÄ grund av diskriminering. Syftet med denna uppsats har varit att ta reda pÄ hur unga utlandsfödda ungdomar blir bemötta i det svenska samhÀllet, samt att se om det finns vissa specifika mönster till varför det uppstÄr diskriminering i bland annat skolan. Till vÄr undersökning anvÀnde vi oss av teorier om - diskriminering och rasism, som anvÀnds i analysen av det empiriska materialet. VÄr utgÄngspunkt i uppsatsen har varit att ta reda pÄ varför diskriminering och rasism sker i samhÀllet. Vi hade ett antal frÄgestÀllningar som kan ses nedan, som besvarats i arbetet.Hur blir invandrarungdomar bemötta i det svenska samhÀllet utifrÄn deras etniska bakgrund?Spelar ungdomarnas genus nÄgon roll i hur de blir bemötta i det offentliga samhÀllet?Finns det skillnader mellan ungdomar med olika bakgrund beroende pÄ deras vilken vÀrldsdel de kommer ifrÄn? PÄverkar ungdomarnas socioekonomiska och kulturella bakgrund, hur de blir bemötta i det svenska samhÀllet?       För att besvara dessa frÄgestÀllningar, delade vi ut enkÀter till 42 ungdomar i en mellan stor stad i Äldrarna 16 ? 24 Är i olika skolor.
Aktiveringspolitikens effektivitet : En undersökning om aktiveringskrav och dess pÄverkan pÄ individers benÀgenhet att trÀda in i socialbidragstagande
Ă
r 1998 Àndrades den svenska socialtjÀnstlagen vilket innebÀr att kommuner numera sjÀlva kan vÀlja att tillÀmpa striktare regler gentemot individer som uppbÀr socialbidrag. Syftet med denna undersökning Àr att pröva huruvida ett striktare förhÄllningssÀtt till utbetalning av ekonomiskt bistÄnd pÄverkar individers benÀgenhet att trÀda in i socialbidragstagande.Resultatet tyder pÄ att hÄrdare regler totalt sett verkar minska andelen nya socialbidragstagare dÀr den tydligaste effekten uppvisas bland invandrare och hushÄll med barn..
Utanförskap i förorten : Bakgrund, processer och identitet
Denna studie Àr en ihopkoppling av tidigare arbeten jag har genomfört och nya studier jag gjort i studiens syfte. Olika avsnitt Àr mer eller mindre direkt citerade frÄn uppsatser och övriga texter som jag producerat under min tid pÄ Linköpings Universitet.Kapitlet Identitet och de andra ? vi och dom Àr direkta överföringar frÄn tidigare arbeten vilka gÄr att Äterfinna KÀllförteckningen. I samma anda kommer denna text att framöver ligga som underlag för vidare studier inom samma eller liknande fÀlt dÄ det Àr hÀr mitt intresse ligger..
Polyfoni, konflikter och Àmnesparadigm i tvÄ kurs-/Àmnesplaner i svenska för gymnasieskolan
Studien undersöker redan bedömda skriftliga tester frÄn nationella provet i svenska för invandrare (sfi) i syfte att pröva relevansen hos processbarhetsteorin (PT) som ett stöd i summativ bedömning av andrasprÄksutveckling. Betydelsefulla infallsvinklar kommer frÄn innebörden av kommunikativ sprÄkförmÄga och stÀllningstagandet till s.k. icke mÄlsprÄksenliga former och kriterier för systematisk anvÀndning. I metoden tillÀmpas bÄde kategorier och kriterier frÄn Rahkonen och HÄkansson (2008). Resultaten visar en viss skillnad mellan underkÀnda texter och godkÀnda texter pÄ gruppnivÄ men ocksÄ en stor individuell variation pÄ individnivÄ..
Vi och Dem=Oss : En uppsats om hur vi kan leva tillsammans
This essay is about boundaries between, "us and them", in the Swedish culture and immigrant culture in Sweden. The focus is to examine the political interest of the citizens to understand other ethnic cultures who lives in Sweden. One question concerns how the borderlines between different cultures has been painted partly through blogs but also by the media. Is this a result of ignorance or does it depends because of the influence of certain individuals. To find this out, I will study various electronic sources such as blogs, forums and news articles.
Sfi i förÀndring - En studie ur ett lÀrarperspektiv
Idén till detta examensarbete vÀcktes nÀr jag gjorde en praktikperiod pÄ Falkenbergs introduktionsenhet för invandrare. DÄ kom jag ocksÄ i kontakt med sfi (svenska för invandrare) för första gÄngen och det Àr ocksÄ den verksamheten som denna studie handlar om. Som syfte har jag valt att belysa det förhÄllningssÀtt som ligger till grund för undervisningen i sfi, samt se nÀrmare pÄ vilka problem och möjligheter som finns inom utbildningen. För att ta del av verksamheten intervjuade jag en grupp lÀrare som arbetar pÄ sfi i Falkenberg. Det Àr utifrÄn deras synvinkel som jag sedan valt att titta nÀrmare pÄ hur arbetssituationen ser ut, hur undervisningen bedrivs idag samt vad lÀrarna tycker om de nya lagförslag som lagts fram och som Àr tÀnkt att förÀndra sfi-verksamheten till det bÀttre.
Min studie inleds med en kortare sammanfattning av sfi och dess historia fram till idag och jag beskriver ocksÄ de nya lagförslagen och grunden till dessa.