Sök:

Fonologi hos svenska förskolebarn i åldersgruppen 4?5 år

Referensdata till kortversionen av ett fonologiskt bedömningsmaterial


Fo?religgande studie syftar till att underso?ka fonologisk fo?rma?ga samt samla referensdata till kortversionen av det fonologiska bedo?mningsmaterialet Linko?pingsunderso?kningen (LINUS) fo?r svenska barn i a?ldersgruppen 4?5 a?r. Totalt medverkade 70 barn, 43 flickor och 27 pojkar (medela?lder 54 ma?nader). Barnen rekryterades pa? fo?rskolor i omra?den som la?g na?ra det socioekonomiska medelva?rdet fo?r riket. I studien bedo?mdes vilka fonem och konsonantfo?rbindelser som fanns etablerade hos barnen. Percentage Phonemes Correct (PPC) och Percentage Words Correct (PWC) bera?knades och fo?rekomst av strukturavvikelser analyserades.Barnen delades upp i tva? halva?rsgrupper (4;0?4;6 och 4;6?5;0). Vid ja?mfo?relse mellan de tva? grupperna visades att de fonem och konsonantfo?rbindelser som etablerats var mycket lika. Det fanns statistiskt signifikanta skillnader mellan halva?rsgrupperna ga?llande PPC och PWC, da?r den a?ldre halva?rsgruppen hade en sto?rre andel korrekta fonem (p=0,02) samt ord (p=0,02). Den yngre halva?rsgruppen hade en sto?rre fo?rekomst av interdentalisering (s??) (p=0,03) och palatalisering av /s/ (s??) (p=0,003). Skillnaden mellan halva?rsgrupperna var statistiskt signifikant. Materialet kan anva?ndas av svenska logopeder fo?r bedo?mning av barns fonologi. 

Författare

Rebecka Netin Fanny Pehrson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicinHälsouniversitetet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..