Sökresultat:
724 Uppsatser om Äldre invandrare - Sida 10 av 49
Hemma i Sverige - En kvalitativ studie om invandrares integrationsprocess i det nya landet
Detta Àr en kvalitativ studie som syftar till att undersöka hur individer som inte Àr födda i Sverige, upplever att det Àr att leva i landet samt hur identiteten pÄverkats av flytten till det nya landet. Tidigare forskning visar pÄ att trots att vi haft en flyktinginvandring i 40 Ärs tid sÄ har integrationen inte fungerat fullt sÄ bra som den borde, vilket var en bidragande faktor till vÄrt intresse kring Àmnet.Vi har intervjuat tolv personer som vi ansett vara ?lÀmpliga? informanter dÄ dessa behÀrskat det svenska sprÄket samt haft ett annat ursprung Àn svenskt. De frÄgestÀllningar som har anvÀnts Àr: - Hur upplever de invandrare vi intervjuat att det Àr att leva i Sverige? Positivt eller negativt? ? Hur ser en invandrare i Sverige pÄ sin egen identitet? - FörÀndras upplevelsen av en persons identitet vid en flytt till ett annat land? - Vilka processer uppstÄr för en individ vid en invandring till ett nytt land? För vÄr datainsamling har vi anvÀnt oss utav den kvalitativa forskningsintervjun som syftar till att förstÄ den intervjuades upplevelse av fenomenet.
"Har vi rÄd att ta emot dem?" : En studie om SmÄlandspostens instÀllning till och framstÀllning av invandrare och flyktingar under 1980-1993.
The past years in Sweden has been infected by a discussion about immigration and immigrants, both spoken in politics and media. The aim of this essay is to study the attitude about immigrants in the third period of immigration in Sweden found in the local press. And also what image the press gave of immigrants. The study looks at SmÄlandsposten, which is a large local press in the VÀxjö area. During the period for this study was the attitude in the local press very negative. The studied articles in SmÄlandsposten shows a profound idea of a ?we? and ?them?.
Fem berÀttelser om etnisk diskriminering i Sverige : en intervjustudie
Syftet med denna studie Àr att undersöka ifall invandrare och svenskfödda med utlÀndsk bakgrund nÄgon gÄng har utsatts för etnisk diskriminering under deras liv i Sverige och hur denna etniska diskriminering i sÄ fall sett ut. Följande frÄgestÀllningar har anvÀnts för att besvara syftet: har respondenterna nÄgonsin utsatts för etnisk diskriminering i Sverige, om ja hur har diskrimineringen kommit till uttryck samt upplever de respondenter som utsatts för etnisk diskriminering att den pÄ nÄgot sÀtt pÄverkat deras hÀlsa? I studien anvÀndes en kvalitativ metod med individuella intervjuer som datainsamlingsmetod. Respondentgruppen bestod av tvÄ invandrare bosatta i Sverige och tre svenskfödda med annan etnisk bakgrund. Tolkningen av det insamlade intervjumaterialet utfördes med hjÀlp av de hermeneutiska principerna.
SprÄkpraktik och inlÀrningsmöjligheter
Undersökningen handlar om andrasprÄksutveckling genom sprÄkpraktik..
Att bistÄndshandlÀgga Àldre invandrare
Syftet med detta examensarbete var att undersöka vilka faktorer som pÄverkat acceptansen hos anvÀndare, inom den kommunala verksamheten, vid införande av ett datoriserat system. Med acceptans menas att anvÀndarna ska kunna utföra sina arbetsuppgifter pÄ ett bra och lÀtt sÀtt. Studien har gjorts utifrÄn anvÀndarnas perspektiv.Genom att genomföra en intervjuundersökning pÄ ett flertal kommuner dÀr anvÀndarna anvÀnder systemet Vabas/Duf, har undersökts hur anvÀndarnas upplevda acceptans pÄverkas av faktorerna delaktighet, anvÀndbarhet och lÀttanvÀndhet, vid införande av ett datoriserat system. Delaktigheten vid införandet av ett system innefattar Àven information och utbildning.Resultatet frÄn undersökningen visade att delaktigheten ökade anvÀndarnas acceptans. Ingen avgörande slutsats kunde dÀremot dras mellan acceptans och faktorerna anvÀndbarhet och lÀttanvÀndhet, dÄ resultatet frÄn de bÄda grupperna inte visade nÄgon mÀrkbar skillnad..
Vad Àr problemet? - om konstruktionen av Àldre invandrare som problem inom vÄrd och omsorg.
The purpose of this essay was to see how the construction of elderly immigrants as a problem in healthcare and elderly care has been described in the relevant literature. In the course of doing so I tried to answer the following questions; What is said to be the expected problems or difficulties in work with eldely immigrants? How are the expected members of the problemgroup defined and identified? Whos perspective dominates the description of the problem, the users or the investigators? These questions were hard to answer and I had to conclude that the problem was not clearly defined; there was only an assumption of a problem. This, however, has not been a hindrance in the category of elderly immigrants being claimed to be a group with problems that need research and further investigation. The dominating perspective is that of the investigators as they are the ones who define and identify who is a part of the problemgroup..
FrÄn land till land : svenska kvinnors erfarenheter av att transmigrera mellan Sverige och USA
I debatter om invandring fokuseras ofta pÄ problemrelaterade omrÄden som flyktingskap och konflikter mellan etniska grupper. Ett mindre uppmÀrksammat omrÄde inom bÄde mediedebatt och forskning Àr migration mellan vÀsterlÀndska lÀnder. Denna uppsats utforskar svenska kvinnors erfarenheter av att vara invandrare i USA. Den undersöker ocksÄ vilka utmaningar och problem som svenska invandrare kan stöta pÄ om de ÄtervÀnder till Sverige efter mÄnga Är utomlands. Teman som platsanknytning, etnisk och kulturell gruppgemenskap, frÀmlingskap, tradition och symbolism diskuteras i uppsatsen.
FrÄn land till land : svenska kvinnors erfarenheter av att transmigrera mellan Sverige och USA
I debatter om invandring fokuseras ofta pÄ problemrelaterade omrÄden som flyktingskap och konflikter mellan etniska grupper. Ett mindre uppmÀrksammat omrÄde inom bÄde mediedebatt och forskning Àr migration mellan vÀsterlÀndska lÀnder. Denna uppsats utforskar svenska kvinnors erfarenheter av att vara invandrare i USA. Den undersöker ocksÄ vilka utmaningar och problem som svenska invandrare kan stöta pÄ om de ÄtervÀnder till Sverige efter mÄnga Är utomlands. Teman som platsanknytning, etnisk och kulturell gruppgemenskap, frÀmlingskap, tradition och symbolism diskuteras i uppsatsen.
Samma mÄl men olika vÀgar - tradition och förnyelse i andrasprÄksundervisning
I föreliggagande uppsats undersöks hur sprÄksyn lyser igenom undervisningen i svenska som andrasprÄk i tvÄ nya upplÀgg i den kommunala skolan. BÄda skolformerna Àr startgrupper för nyanlÀnda invandrare och kallas vanligtvis för Sfi (svenska för invandrare) och IMSPR (Individuella programmet, sprÄkintroduktion). Den förstnÀmnda Àr för vuxna och den sistnÀmnda för ungdomar. UtifrÄn en diskussion i teoriavsnittet om skillnader mellan grammatikbaserad undervisning och sociolingvistisk undervisning Àr uppsatsens teoretiska utgÄngspunkt att studera hur lÀrarna uppfattar sin egen undervisning. BÄda inriktningarna har en sociolingvistisk prÀgel med funktionell sprÄkundervisning men grammatiska och över huvud taget sprÄksystematiska moment förekommer.
Betyg och bedömning pÄ SFI : En utmaning i likvÀrdighet nÀr det handlar om skriftlig fÀrdighet
Sammanfattning Betyg och bedömning Àr ett stÀndigt aktuellt Àmne i alla skolformer och inte minst inom kurser för svenska för invandrare (SFI). Skolverkets reviderade kursplaner för SFI-utbildningen visar pÄ tydliga kunskapskrav för alla kurser inom utbildningsgrenen (Utbildning i svenska för invandrare, Skolverket 2012). Den hÀr uppsatsens syfte Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt kunskapskrav och kursplaner anvÀnds i bedömningen av de vuxna deltagarnas kunskaper. Följande frÄgestÀllningar undersöks: 1. PÄ vilket sÀtt anvÀnds kunskapskraven och kursplanen i bedömningen pÄ SFI? 2.
En marknadsundersökning av seniorbostadsmarknaden i Sverige : En intervjustudie
Befolkningen i Sverige o?kar stadigt och fra?mst bland de a?ldre a?ldersgrupperna. Prognoser visar att 25 % av befolkningen kommer att utgo?ras av pensiona?rer a?r 2040. Den o?kade andelen a?ldre sta?ller ho?gre krav pa? fo?retagen pa? bostadsmarknaden da? behovet av tillga?nglighetsanpassade bosta?der o?kar.
FrÄn grundskola till gymnasium pÄ ett Är : Yrkessvenska för invandrade akademiker
MÄnga invandrare i Sverige har en akademisk utbildning frÄn sitt hemland. För att tillvarata invandrarakademikers kompetenser har yrkessvenska för invandrare sÄ kallade Sfx- utbildningar startats. Syftet med studien Àr att belysa hur akademiker med invandrarbakgrund upplever betydelsen av Sfx- utbildningarna för sina möjligheter till etablering pÄ den svenska arbetsmarknaden. En kvalitativ metod har anvÀnts och sex intervjuer har genomförts. Deltagarna har visat sitt missnöje med svenskundervisningen inom den reguljÀra Sfi- skolan.
Kreativitet i lÀroplaner, Àmnen och kurser för gymnasieskolan : En kvantiativ studie av begreppet kreativitet
Befolkningen i Sverige o?kar stadigt och fra?mst bland de a?ldre a?ldersgrupperna. Prognoser visar att 25 % av befolkningen kommer att utgo?ras av pensiona?rer a?r 2040. Den o?kade andelen a?ldre sta?ller ho?gre krav pa? fo?retagen pa? bostadsmarknaden da? behovet av tillga?nglighetsanpassade bosta?der o?kar.
Bortom vita medelÄlders mÀn ? Kvinnor och minoriteter i TV-nyheterna : En innehÄllsstudie av intervjupersoner i Rapport och TV4Nyheterna
Sammanfattning Författare: Susanna Persson ĂsteTitel: Bortom vita medelĂ„lders mĂ€n: Kvinnor och minoriteter i TV-nyheterna. En innehĂ„llsstudie av intervjupersoner i Rapport och TV4NyheternaNivĂ„: Kandidatuppsats i JournalistikvetenskapLĂ€rosĂ€te: Stockholms universitetSprĂ„k: SvenskaAntal sidor: 43 Kvinnor och minoriteter har historiskt varit underrepresenterade i TV-kanalernas nyhetsrapportering. Vi lever i ett samhĂ€lle i stĂ€ndig förĂ€ndring och medierna reflekterar och bidrar till att skapa den verklighet vi lever i. Med utgĂ„ngspunkt i tidigare forskning och politisk ekonomi har dĂ€rför syftet med studien varit att kartlĂ€gga och analysera hur representationen av kvinnor och minoriteter/invandrare ser ut och har förĂ€ndrats i TV-nyheterna de senaste Ă„ren. Studien har undersökt nyhetsprogrammen Rapport och TV4Nyheterna under tvĂ„ tidsperioder; en vecka 2010 och en vecka 2015.
RÀtt man pÄ rÀtt plats? : En studie av de sociala nÀtverkens effekt pÄ matchningen mellan utbildningsnivÄ och yrke för svenska invandrare
I vÄr undersökning studerar vi sambandet mellan de sociala nÀtverken och invandrares situation pÄ arbetsmarknaden. Vi undersöker vilken effekt de sociala nÀtverken har för en matchning mellan utbildnings- och yrkesnivÄ för svenska invandrare. VÄr uppfattning Àr att det inte bara Àr viktigt att individerna Àr i arbetskraften utan att det Àven Àr av stor vikt att de har yrken efter deras kompetens. Av denna anledning bygger vi vÄr studie pÄ en modell som har matchningen mellan utbildningsnivÄ och yrkesnivÄ som beroende variabel. Denna direkta koppling mellan utbildning och yrke har inte tidigare varit i fokus nÀr det kommer till studier kring integration och betydelsen av sociala nÀtverk.