Sök:

Sökresultat:

187 Uppsatser om Ädel-reformen - Sida 8 av 13

"Barn som behöver mer för att fÄ lika mycket" : TvÄ yrkesgruppers perspektiv pÄ specialpedagogisk handledning

Hösten 2011 började den nya gymnasieskolan gÀlla och i samband med det infördes förÀndringar i betygssystemet. Det hÀr arbetet har inom ramen för en kommunalgymnasieverksamhet sökt förstÄelse för vilka möjligheter och begrÀnsningar det nyabetygssystemet medfört. Metoden som anvÀnts Àr en kvalitativ fallstudie dÀr intervjuer utförtsmed förvaltningschef, skolledare och biologilÀrare. En ramfaktorteoretisk ansats har anvÀntsför att analysera resultatet av intervjuerna som diskuteras i relation till litteratur och tidigareforskning kring det mÄlrelaterade betygssystemet. Resultatet visar att implementeringen avreformen karaktÀriseras av ett samspel av beslut inom olika skolorganisatoriska nivÄer.

Den nya gymnasieskolan 2011 : Gymnasiereformen utifrÄn ett utbildningshistoriskt perspektiv och ett livslÄngt lÀrandeperspektiv

För att arbeta i den nya gymnasieskolan som trĂ€der i kraft i höst (2011) Ă€r det viktigt att sĂ€tta sig in i de förĂ€ndringar som reformen innebĂ€r. Syftet med denna uppsats har varit att reda ut vilka de största nyheterna i den nya gymnasieskolan Ă€r. Detta har analyserats utifrĂ„n ett utbildningshistoriskt perspektiv för att ge förĂ€ndringarna ett större sammanhang och utifrĂ„n ett livslĂ„ngt lĂ€randeperspektiv för att se hur den nya gymnasieskolan ska bli en del av elevernas livslĂ„nga lĂ€rande. Analysen har gjorts genom studier av dokument pĂ„ den politiska nivĂ„n och den operationaliserande nivĂ„n, dĂ€r bland annat Skolverkets publiceringar ingĂ„r. Även utbildningshistorisk litteratur och litteratur och artiklar kring livslĂ„ngt lĂ€rande har studerats för att sĂ€tta förĂ€ndringarna i ett större perspektiv.

Pharmacists attitudes to and experiences of generic substitution

Generisk substitution innebÀr att receptförskrivna lÀkemedel som ingÄr i lÀkemedelsförmÄnen byts ut till det billigaste likvÀrdiga preparatet. Tidigare studier har visat pÄ en del problem med substitutionen. Bland annat gÄr tid Ät att informera om substitutionen istÀllet för om lÀkemedlet. Denna studie gjordes i syfte att studera hur vanligt förekommande det Àr att problem uppstÄr i samband med generisk substitution pÄ apotek, samt hur dessa kan minskas eller lösas. SlumpmÀssigt valdes 35 NorrlÀndska apotek och 57 farmacevter ut för studien och en enkÀt med 12 frÄgestÀllningar skickades ut.

Elevers syn pÄ ett preparandÄr

Mitt examensarbete har till syfte att undersöka nÄgra elevers Äsikter och reflektioner av Gymnasieutredningens förslag om ett preparandÄr, och vilka bakomliggande faktorer som ligger till grund för deras resonemang. Om förslaget gÄr igenom ska ett preparandÄr erbjudas pÄ grundskolenivÄ till de elever som inte uppfyller kunskapsmÄlen för ett nationellt program pÄ gymnasiet, men som har förutsÀttningar att nÄ mÄlen under ett tionde Är pÄ grundskolan. Jag har i min studie redogjort för hur det individuella programmet Àr organiserat idag och hur Gymnasieutrednings reformer ser ut gÀllande det individuella programmet. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ undersökning genom tvÄ olika fokusgrupper med sju elever frÄn Ärskurs nio, samt sju elever frÄn det individuella programmet. Genom att ha tagit del av de intervjuades Äsikter och reflektioner kan jag med min studie ge en förförstÄelse frÄn dem som den politiska reformen gÀller.

Varannan damernas? : En analys av tre lÀroböcker utifrÄn genus- och jÀmstÀlldhetsperspektiv

Studiens syfte var att undersöka rektorers uppfattningar om skriftliga omdömen samt hur de tar ansvar för arbetet med dessa. Syftet var ocksÄ att studera hur de omdömen som lÀrare skriver ser ut i praktiken avseende innehÄll, för att se hur omdömena överensstÀmmer med rektorernas uppfattningar.I detta arbete har vÄr utgÄngspunkt varit de skrivningar i lÀroplanen (Lpo 94) och de allmÀnna rÄden (Skolverket, 2008) som uttrycker nÄgot om rektors ansvar samt elevers lÀrande- och kunskapsutveckling. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor har vi intervjuat tio rektorer som tillsammans representerar grundskolans alla stadier samt studerat innehÄllet i 1245 skriftliga omdömen. Studien genomfördes i en mellanstor svensk kommun.Resultatet visar att rektorerna i huvudsak Àr positiva till skriftliga omdömen men att de Àr kritiska till det stöd de fÄtt för implementering. Ett skÀl till att rektorerna Àr positiva Àr de pedagogiska diskussioner som reformen medfört.

IKT som redskap för lÀrande : aktionsforskning i ett pilotprojekt

Syftet med studien Àr att lÀrare och elever ska se informations- och kommunikationsteknologi (IKT) som en tillgÄng trots de uppenbara skillnaderna mellan generationernas IT-anvÀndning. Bakgrunden till min undersökning Àr utredningen En hÄllbar lÀrarutbildning (SOU 2008:109). Utredningen innehÄller en utvÀrdering av den nuvarande lÀrarutbildningen frÄn reformen 2001 samt förslag pÄ förÀndringar som ska leda till en ny och hÄllbar lÀrarutbildning. Ett av förslagen Àr att IT ska genomsyra den nya lÀrarutbildningen för att man pÄ sÄ sÀtt ska förbÀttra kvalitén i undervisningen och för att lÀrarna ska kunna handleda eleverna sÄ att de förstÄr riskerna och farorna pÄ Internet (SOU 2008:109 s.196). Jag har dÀrför initierat ett projekt pÄ min egen skola och anvÀnder aktionsforskning som metod utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande och verksamhetsteori.

Nya gymnasieskolan : möjligheter och begrÀnsningar med ett förÀndrat betygssystem

Hösten 2011 började den nya gymnasieskolan gÀlla och i samband med det infördes förÀndringar i betygssystemet. Det hÀr arbetet har inom ramen för en kommunalgymnasieverksamhet sökt förstÄelse för vilka möjligheter och begrÀnsningar det nyabetygssystemet medfört. Metoden som anvÀnts Àr en kvalitativ fallstudie dÀr intervjuer utförtsmed förvaltningschef, skolledare och biologilÀrare. En ramfaktorteoretisk ansats har anvÀntsför att analysera resultatet av intervjuerna som diskuteras i relation till litteratur och tidigareforskning kring det mÄlrelaterade betygssystemet. Resultatet visar att implementeringen avreformen karaktÀriseras av ett samspel av beslut inom olika skolorganisatoriska nivÄer.

BildlÀrarens yrkesprofession ? En studie kring bildlÀrarens roll pÄ gymnasieskolan efter Gy 11

Syftet med denna studie har varit att undersöka bildlÀrarens funktion pÄ gymnasiet, samt hur rektorer pÄ gymnasieskolan och verksamma inom bildlÀrarutbildningar i Sverige betraktar detta uppdrag. Detta med anledning av reformen Gymnasie 11 (Gy11) dÀr estetisk verksamhet Àr borttagen som ett obligatoriskt och gymnasiegemensamt Àmne. Inledningsvis ges en kort hÀnvisning till ett politiskt beslut om avveckling av estetisk verksamhet. DÀrefter följer litteraturöversikt med tidigare forskning. Inom detta kapitel diskuteras begreppet estetik vilken förankras i vad estetik kan innebÀra; som metod, lÀrande, kunskap och estetisk verksamhet.

FöretrÀdaransvar avseende förfallna skatter : Sker normtillÀmpningen med bibehÄllen rÀttssÀkerhet?

Studien undersöker om och i sÄ fall hur lÀrare i Àmnet samhÀllskunskap i grundskolans senare Är har förÀndrat sitt arbete genom övergÄngen till en ny kursplan (Lgr 11). De konkreta omrÄdena som undersöks Àr planering och undervisning. Totalt ingÄr sex verksamma lÀrare i studien som bÄde har arbetat med den gamla (utifrÄn Lpo 94) och den nya (utifrÄn Lgr 11) kursplanen i samhÀllskunskap. Utöver detta sker ocksÄ en översiktlig och innehÄllsinriktad analys av likheter och skillnader mellan de bÄda kursplanerna. Till hjÀlp för att besvara syftet med studien vÀvs bakgrunden till reformen samman med rapporter frÄn Skolverket och tidigare forskning.

Globaliseringen av supermarkets och dess pÄverkan pÄ den indiska marknaden ur ett hÄllbarhetsperspektiv

Uppsatsen syftar till att undersöka vad effekten kan bli av den detaljhandelsreform som Ă€gt rum i Indien, november 2012. Reformen innebĂ€r att företag med flera varumĂ€rken fĂ„r etablera sig med en maximal Ă€garandel pĂ„ 51 %. Öppningen önskas ge en ökning av utlĂ€ndska direktinvesteringar. Det senaste decenniet har liknande öppningar Ă€gt rum och organiserat om marknader till mer moderna med stora supermarkets. Östra Asien, Central- och Östeuropa samt Latinamerika Ă€r alla exempel pĂ„ detta.

Entreprenörskap i skolan : Entreprenöriellt förhÄllningssÀtt hos elever i grundskolan

Syftet med denna studie Àr att undersöka entreprenörskap i grundskoleundervisning dÄ den nya skolreformen som infördes 2011 har detta som fokus. Reformen betonar att entreprenörskap ska frÀmjas hos elever av alla Äldrar med fokus pÄ entreprenöriella kompetenser. Studien Àr kvalitativ och avser söka tecken pÄ tendenser till ett entreprenöriellt förhÄllningssÀtt utifrÄn kvalitativa intervjuer genomförda pÄ tvÄ grundskolor. Studien avser Àven söka tecken pÄ huruvida ett aktivt arbete med entreprenörskap i undervisningen resulterar i en större grad av entreprenöriellt förhÄllningssÀtt. De intervjuer som utgör studiens empiriska grund Àr hÀmtade frÄn en skola som aktivt arbetar med entreprenöriellt lÀrande samt en som ej har ett betonat arbete kring Àmnet.

NÄgra Äsikter om lÀrarrollen i vuxenutbildningen - en intervjubaserad studie

Abstrakt Åberg, Caroline (2014). NĂ„gra röster om lĂ€rarrollen i vuxenutbildningen. (Some Opinions about the TeacherÂŽs role in Adult Education- an Interview based Study). Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, LĂ€rande och samhĂ€lle, Malmö högskola ProblemomrĂ„de I och med införandet av den nya lĂ€roplanen, LĂ€roplanen för vuxenutbildningen 2012, har vuxenutbildningen fĂ„tt nya riktlinjer och mĂ„l. Bland annat har kraven pĂ„ flexibilitet och individanpassning ökat.

Sjuksköterskors bemötande av patienter med psykisk dysfunktion : PÄverkas omvÄrdnaden av sjuksköterskors attityder?

Psykiatrireformen kom 1995 och innebar att kommunerna tog över ansvaret för patienter som var placerade pÄ psykiatriska boenden, med följden att patienterna slussades ut till hemkommunerna. Reformen innebar att sjuksköterskor inom den kommunala somatiska vÄrden allt oftare trÀffar pÄ dessa patienter. Detta leder till höga krav pÄ denna yrkesgrupp, dÄ det finns begrÀnsat med kunskap inom psykiatri hos allmÀnsjuksköterskor. Syftet i denna litteraturstudie Àr att studera sjuksköterskors attityder och om dessa pÄverkar bemötandet och omvÄrdnaden av patienter med psykiska sjukdomstillstÄnd. En litteraturöversikt genomfördes för att belysa syftet, med en analysmetod av Friberg (2006).

Vad Àr det som blir tydligt? : En studie av rektorers uppfattningar om skriftliga omdömen och vad dessa innehÄller i praktiken

Studiens syfte var att undersöka rektorers uppfattningar om skriftliga omdömen samt hur de tar ansvar för arbetet med dessa. Syftet var ocksÄ att studera hur de omdömen som lÀrare skriver ser ut i praktiken avseende innehÄll, för att se hur omdömena överensstÀmmer med rektorernas uppfattningar.I detta arbete har vÄr utgÄngspunkt varit de skrivningar i lÀroplanen (Lpo 94) och de allmÀnna rÄden (Skolverket, 2008) som uttrycker nÄgot om rektors ansvar samt elevers lÀrande- och kunskapsutveckling. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor har vi intervjuat tio rektorer som tillsammans representerar grundskolans alla stadier samt studerat innehÄllet i 1245 skriftliga omdömen. Studien genomfördes i en mellanstor svensk kommun.Resultatet visar att rektorerna i huvudsak Àr positiva till skriftliga omdömen men att de Àr kritiska till det stöd de fÄtt för implementering. Ett skÀl till att rektorerna Àr positiva Àr de pedagogiska diskussioner som reformen medfört.

IKT som redskap för lÀrande - aktionsforskning i ett pilotprojekt

Syftet med studien Àr att lÀrare och elever ska se informations- och kommunikationsteknologi (IKT) som en tillgÄng trots de uppenbara skillnaderna mellan generationernas IT-anvÀndning. Bakgrunden till min undersökning Àr utredningen En hÄllbar lÀrarutbildning (SOU 2008:109). Utredningen innehÄller en utvÀrdering av den nuvarande lÀrarutbildningen frÄn reformen 2001 samt förslag pÄ förÀndringar som ska leda till en ny och hÄllbar lÀrarutbildning. Ett av förslagen Àr att IT ska genomsyra den nya lÀrarutbildningen för att man pÄ sÄ sÀtt ska förbÀttra kvalitén i undervisningen och för att lÀrarna ska kunna handleda eleverna sÄ att de förstÄr riskerna och farorna pÄ Internet (SOU 2008:109 s.196). Jag har dÀrför initierat ett projekt pÄ min egen skola och anvÀnder aktionsforskning som metod utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande och verksamhetsteori.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->