Sök:

Företrädaransvar avseende förfallna skatter

Sker normtillämpningen med bibehållen rättssäkerhet?


Studien undersöker om och i så fall hur lärare i ämnet samhällskunskap i grundskolans senare år har förändrat sitt arbete genom övergången till en ny kursplan (Lgr 11). De konkreta områdena som undersöks är planering och undervisning. Totalt ingår sex verksamma lärare i studien som både har arbetat med den gamla (utifrån Lpo 94) och den nya (utifrån Lgr 11) kursplanen i samhällskunskap. Utöver detta sker också en översiktlig och innehållsinriktad analys av likheter och skillnader mellan de båda kursplanerna. Till hjälp för att besvara syftet med studien vävs bakgrunden till reformen samman med rapporter från Skolverket och tidigare forskning. Den teoretiska utgångspunkten återfinns i ramfaktorteorin där delarna ram, process och resultat appliceras på lärares arbete. Sammanfattningsvis visar studien på flertalet övergripande skillnader mellan kursplanerna. Den nya kursplanen har exempelvis inga mål att sträva mot som den gamla hade. Innehållsmässigt finns det vissa områdesskillnader, men likheterna är större än skillnaderna. Lärarna som deltog i studien kan också visa på förändringar både vad det avser planering och undervisning. När lärarna blir tillfrågade om skillnader i arbetssätt med ett konkret arbetsområde blir dock svaren svårare att tolka, då två av de sex lärarna anger att de inte har arbetat med det aktuella området.

Författare

Emil Tiberg

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..