IKT som redskap för lärande - aktionsforskning i ett pilotprojekt
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationHumanioraThe humanities - pedagogyArbetsvetenskapHuman work science - generalAktionsforskningLärprocessUndervisningLärandeIktSkola
Syftet med studien är att lärare och elever ska se informations- och
kommunikationsteknologi (IKT) som en tillgång trots de uppenbara skillnaderna
mellan generationernas IT-användning. Bakgrunden till min undersökning är
utredningen En hållbar lärarutbildning (SOU 2008:109). Utredningen innehåller
en utvärdering av den nuvarande lärarutbildningen från reformen 2001 samt
förslag på förändringar som ska leda till en ny och hållbar lärarutbildning.
Ett av förslagen är att IT ska genomsyra den nya lärarutbildningen för att man
på så sätt ska förbättra kvalitén i undervisningen och för att lärarna ska
kunna handleda eleverna så att de förstår riskerna och farorna på Internet (SOU
2008:109 s.196). Jag har därför initierat ett projekt på min egen skola och
använder aktionsforskning som metod utifrån ett sociokulturellt perspektiv på
lärande och verksamhetsteori. Jag har genomfört studien tillsammans med lärare
och elever i årskurs fem och sju. Vi har introducerat Internet och bloggar som
ett redskap i lärarnas och elevernas skolarbete. Resultatet visade att lärare
och elever ser och använder den virtuella mötesplatsen på olika sätt. Mycket
samarbete och vägledning behövs för att lärare och elever ska kunna behärska
den virtuella mötesplatsen i utbildningssammanhang. Att överbrygga gapet mellan
generationernas IKT använding på skolan är ett praktiskt genomförbart projekt
där parterna bör prioritera samarbete och ett nytt sätt att tänka.
Aktionsforskning är en passande metod som bör prägla verksamheten. Skolans
ledning kan utveckla tydliga och välgenomtänkta strategier för skolutveckling ?
med hjälp av aktionsforskning.