Årsredovisning eller intuition
leverantörers informationsanvändning vid kreditbedömning av nya och befintliga kunder
EkonomistyrningÅrsredovisningKreditbeslutFormellInformationInformell informationJudgmentDecisionMakingFormal informationInformal information
Externredovisningen har flera primära målgrupper och kreditgivare är en av dessa. Småföretagande leverantörer är enligt många de största kreditrisktagarna och är dessutom oprioriterade fordringsägare. Det är därför mycket viktigt att de håller sig informerade om och är observanta på kundernas ekonomiska ställning. Få företag har trots detta sällan någon uttalad strategi för sin kreditförsäljning. Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken omfattning årsredovisningen används som underlag vid kreditbedömning i befintliga respektive nya affärsrelationer utifrån kreditgivares (leverantörers) perspektiv i småföretag. Om årsredovisningen inte ligger till grund för beslut, skall vi beskriva orsakerna till detta samt ta reda på vilka andra informationskällor som används som beslutsunderlag vid kreditbedömning. Uppsatsen grundar sig på en surveyundersökning med tjugo småföretag i byggbranschen och i metallvaruindustribranschen i Norrbottens län. Den övergripande slutsatsen från undersökningen blev att årsredovisningen inte ligger till grund för småföretagande kreditgivares beslut i någon större omfattning. Detta främst på grund av att den informationen som är intressant för kreditgivaren, oftast är inaktuell då årsredovisningen offentliggörs. Däremot används informella informationskällor såsom intuition, information genom hörsägen, erfarenheter och kontakter med andra aktörer i branschen frekvent.