Sök:

Är charterbranschen redo att möta 40-talisterna?


Syftet med vår uppsats är att genom teoristudier och empiriska under-sökningar skapa en ökad förståelse för varför marknadskommunikation till mogna konsumenter och i synnerhet 40-talister är viktigt samt belysa hur man ska kommunicera med målgruppen för att nå den framgångsrikt. För att bättre kunna åskådliggöra hur man applicerar teorierna på verkligheten, och hur marknadskommunikationen ser ut idag, har vi valt att utgå från en bransch, charterbranschen, och en begränsad åldersgrupp, 40-talisterna. Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi använder oss av kvalitativa intervjuer i form av gruppdiskussioner och telefonintervjuer. Angreppssättet i undersökningen är det abduktiva, och uppsatsen kan anses vara explorativ och till viss del deskriptiv. Vi har valt att använda teorier som är relevanta för vår målgrupp, dvs. som utgår från den äldre konsumenten. Förutom olika teorier kring segmentering, tar vi upp kronologisk och kognitiv ålder, self concept samt åldersinriktade marknadsföringsstrategier. Vår empiri utgörs av gruppdiskussioner med 17 respondenter ur den aktuella målgruppen 40-talister, telefonintervjuer med representanter från två charterföretag, samt en granskning av de valda företagens resekataloger och Internet. 40-talisterna är en individrik grupp med hög disponibel inkomst och har ett konsumtionsbeteende som gör att de är värda att satsa på i marknadsföringen. En viss medvetenhet om 40-talisterna har kommit till stånd under de senaste åren men i Sverige är forskningen kring gruppen fortfarande mycket liten. I bland annat USA satsar man dock mycket på den äldre konsumentmarknaden, i vilken 40-talisterna ingår. Genom vår undersökning har vi kommit fram till vissa tendenser hos 40-talisterna som man som marknadsförare bör ta fasta på. För det första utgör de ingen homogen grupp utan bör segmenteras för en så effektiv marknadskommunikation som möjligt. Segmenteringen torde bäst ske genom en kombination av flera olika variabler, t.ex. behov, motivation och livsstil. Vidare bör man ha gruppens self concept i åtanke, särskilt att de ser sig själva som yngre än vad de är och inte vill identifiera sig med äldre personer, vilket leder till yngre modeller i annonser m.m. En annan aspekt som framkom var att marknadsförare måste bortse från den stereotypa bild av den äldre konsumenten som ofta återfinns idag. Vad gäller resebehov söker 40-talisterna upplevelser och frihet snarare än paketresor, vilket man bör uppmärksamma vid marknadskommunikationen.

Författare

Aleksandar Zec Jenny Nordell Jessica Olsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..