Sök:

Ämnesområdets betydelse för flickors och pojkars talutrymme

en studie om hur talutrymmet fördelas mellan könen inom olika ämnesområden


Syftet med studien var att undersöka hur talutrymmet fördelas mellan flickor och pojkar inom olika ämnesområden, samhällsorienterande ämnen samt idrott och hälsa, och hur elever upplever sig bli behandlade av pedagoger utifrån könstillhörighet inom de olika ämnesområdena i år nio. Studien genomfördes i en år nio klass i Uppsala kommun där antalet elever var 27 stycken. Som metod användes observationer med samtliga elever och intervjuer med 10 elever, fem stycken flickor respektive fem pojkar, som slumpmässigt valdes ut. Resultatet visar att talutrymmet inte fördelas likvärdigt till pojkar respektive flickor inom de olika ämnesområdena, flickor (60%) ges mer talutrymme i de samhällsorienterande ämnena och pojkar (65-67%) i idrott och hälsa. Även elevernas upplevelser kring hur de blir behandlade av pedagoger i de olika ämnesområdena tycks stärka detta mönster. Pojkar (65% i Samhällsorienterande ämnen respektive ca 68% i idrott och hälsa) visar sig även få flest tillsägelser inom de båda ämnesområdena och flickorna (70%) tycks få mer uppmuntran inom idrott och hälsa än pojkarna som fick mest (60%) av uppmuntran i samhällsorienterande ämnen.

Författare

Mikael Aaro

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..