Sök:

Ökad koncentration genom olika, lustfyllda metoder


Syftet med studien var att undersöka om man med olika metoder, på ett lustfyllt sätt, kunde öka barnens koncentration. Utvecklingsarbetet ägde rum på en skola i Jokkmokks kommun. Klassen jag arbetade med var en årskurs tvåa med 8-åringar. Eleverna fick jobba med olika, lustfyllda metoder vid olika tidpunkter för att se när dessa gav bäst effekt eller när de var mindre passande. För att studera eventuella förändringar i barnens koncentration så valde jag att observera eleverna och att reflektera tillsammans med min praktikhandledare. Jag förde också dagbok över det klassen gjorde och det jag såg. Resultatet på studien visade att det går att avbryta lektionspass för att ha en koncentrationsövning bara man är tydlig, att gruppens storlek och sammansättning har betydelse, att ledarens sätt påverkar barngruppen och att barnens ?dagsform? har stor inverkan. Det är viktigt att läraren förklarar syftet och att barnen ges tid att bli bekanta med de olika övningarna.

Författare

Susanne Andersson

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..