iPad som kommunikationspraktik
En studie av hur sjundeklasselever i Lillhagaskolan kommunicerar digitalt
IPadCommunity of PracticeCommunicationOne-to-one methodIPadPraktikgemenskapKommunikationEn-till-en metoden
Användandet av tekniska artefakter som verktyg i undervisningen har ökat drastiskt de senaste åren i Sverige. Trots det finns det få undersökningar om ursprungskällans perspektiv på den nya vardagen, det vill säga elevernas upplevelser. Studiens syfte är att undersöka på vilka sätt eleverna kommunicerar i Lillhagaskolan efter införandet av Apples iPad och en-till-en metoden, det vill säga en teknisk artefakt per elev i undervisningen, samt vilka sammanhang som formar kommunikationspraktikerna. För att undersöka området använde vi oss av en kvalitativ metod, genom semistrukturerade intervjuer med några utvalda elever i årskurs sju.Datainsamlingen från vår studie har sedan analyserats med hjälp av Wengers teori om socialt lärande det vill säga praktikgemenskap. Den beskriver relationerna mellan praktiker, sociala gemenskaper, meningsskapande och utvecklingen av identitet vilka anses vara grundläggande aspekter för lärande. Det visade sig bland annat att praktikgemenskaper i stor utsträckning kunnat växa fram bland skoleleverna på grund av elevernas ömsesidiga engagemang kring användandet av iPad och dess applikationer. Valet av kommunikationsväg baserades bland annat på vilka applikationer kompisarna använde, tekniska aspekter samt kontexten.