Sök:

? Butiksmärken känns lite mera ?B? ?- En studie om konsumenters attityder till och medvetande om egna varumärken


Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur de svenska konsumenternas attityder och medvetande skiljer sig åt när det gäller egna varumärken i jeans, TV-apparater och deodoranter. För att uppnå uppsatsens syfte har vi har använt oss av en kvantitativ studie, vilken baseras på en enkätundersökning som respondenter runt om i Skåne besvarat. Enkäterna behandlade medvetenheten om och attityderna till egna varumärken inom de tre olika produktkategorier, jeans, TV-apparater och deodoranter. Vi har funnit att det finns skillnader mellan konsumenters medvetande om och attityd till egna varumärken inom de olika produktkategorierna. Egna varumärken inom de kategorier som för med sig ett high-involvement-köpbeteende, TV-apparater och till viss del även jeans, hade respondenterna i regel en negativare attityd till jämfört med traditionella varumärken. Respondenterna uppvisade däremot en neutral attityd till egna varumärken i produktkategorin deodorant, som kännetecknas av low-involvement. Vad gäller medvetande så hittar inte vi någon koppling till attityd, men vi tror att skillnaderna i medvetenhet först och främst beror på brist i information, men även produktens symboliska värde kan ha betydelse.

Författare

Nils Fredrik Emil Bacos Lars Carlqvist Yasmine Foit

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..