Sök:

Vilka tankar styr läraren i sin planering av undervisningen i matematik utan eller delvis utan lärobok


Syftet med denna undersökning var att ta reda på vilka tankar som styr pedagogerna i sin planering av matematikundervisningen utan eller delvis utan lärobok. Metoder som vi har använt oss av är i första hand kvalitativa intervjuer av tre pedagoger och för att kunna få en mer komplett bild av pedagogernas tankar kring sin planering har vi även observerat deras undervisning. De tre pedagogerna arbetar på olika skolor i och omkring Malmö. En av dem använder inte lärobok alls medan de andra två använder den delvis. För att ge läsaren en bättre förståelse för vår undersökning har vi i vår teoridel redogjort för olika syn på kunskap, lärande och undervisning samt lärarens uppdrag. I vår undersökning har vi kommit fram till att det finns olika sätt att undervisa på i matematik utan eller delvis utan lärobok. Gemensamt för de tre pedagogerna är att de bland annat styrs av läroplanen i sin planering av sin matematikundervisning och deras huvudmål med undervisningen är att ge eleverna kunskaper som de kan ha nytta av i sitt vardagliga liv.

Författare

Sofie Thörnlund Carminia Antequera

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..