Sök:

Vilka strategier upplever psykiatrisjuksköterskan sig ha när hon lär ut sin erfarehetsbaserade kunskap


Vi har i vårt examensarbete försökt fånga in och belysa vilka strategier psykiatrisjuksköterskorna upplever sig ha när de lär ut sin erfarenhetsbaserade kunskap till sina sjuksköterskeelever under deras elevplacering inom vuxenpsykiatrin. Litteraturstudier och intervjuer har legat till grund för studien. Vi hade en frågeguide, men vi eftersträvade att psykiatrisjuksköterskorna öppet skulle berätta så mycket som möjligt om sina egna exempel. Resultatet redovisas genom att sjuksköterskornas beskrivningar tolkas mot den bakgrund som varit utgångspunkt för vår undersökning, som har en fenomenologisk ansats. Vi presenterar psykiatrisjuksköterskornas strategier runt handledningstillfällen samt hur viktigt de tycker det är att eleverna är tätt intill dem hela tiden i början av elevplaceringen så att de kan observera elevens reflektiva förmåga och deras syn på patienterna. Närheten bidrar till enligt psykiatrisjuksköterskorna att eleverna alltid har möjlighet att ställa frågor. Vårt syfte var att få en bild av hur strategierna kunde se ut. Vår studie påvisade att det finns outtalade strategier/metoder för att kunna förmedla erfarenhetsbaserad kunskap. På frågan hur man förmedlar erfarenhetsbaserad kunskap har vi fått svaret på att det sker i en nära kontakt med eleven i en atmosfär där eleven får känna sig accepterad och trygg. I en trygg relation vågar eleven reflektera över sin kunskap och handledarens erfarenhetskunskap.

Författare

Riitta Kaipio Katarina Virtoft

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..