Sök:

Vilka förväntningar har företagen på XML och vilka faktorer är avgörande om XML kommer att införas i den egna organisationen?


Integration av data hör till ett av de största problemen inom datakommunikationen, särskilt då det gäller data från olika system. Därför utvecklades det under 70- och 80-talet ?Standard Generalized Markup Language" (SGML). Tanken med SGML från början var att den skulle underlätta informationsutbytet och skapa mer strukturerade dokument. Problemet med SGML, är att det är oerhört komplext och svåranvänt. Därför ville World Wide Web Consortium (W3C) utveckla ett språk, som både var kraftfullt och lätt att använda. Språket kallades Extensible Markup Language (XML). XML fick de bästa bitarna från SGML och Hypertext Markup Language(HTML).Syftet med uppsatsen är att fånga upp kunskap om hur XML fungerar och vilka för- respektive nackdelarna är med XML. Aspekter som det fokuseras på är användbarhet och eventuella fördelar gentemot befintliga lösningar. Vidare tar den upp vad som krävs för att XML ska bli en utbredd standard.Uppsatsen använder sig utav en kombination av litteraturstudier, Internet-studie, intervju och en praktisk tillämpning. Detta för att ge mer kunskap om vad XML är och vilka tillämpningsområden som finns.Resultatet från undersökningen visar att det inte är många företag i Jönköpingstrakten som känner till XML. Förhoppningsvis kommer detta att ändras med tiden och det verkar finnas tendenser att allt fler programvarufröretag har börjat erbjuda stöd för XML i sina produkter. Några av de förutsättningar som respondenterna nämnde, för att XML ska slå igenom på allvar som standard, var att det faktiskt var tvunget att vara bättre än befintliga lösningar, att marknadsföring krävs, att det efterfrågas av kunder och att det stödjer befintliga system.Framtiden för XML handlar egentligen bara på en sak, att företrädare för de stora företagen enar sig om en standard och att denna i sin tur vinner majoritet hos programvaruföretagen.

Författare

Fredrik Svensson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..