Sök:

Vi kryper som mullvadar. Förskollärares uppfattningar om den organiserade rörelselekens betydelse för barns utveckling


BAKGRUND: Inledningsvis ges läsaren en introduktion genom en återblick i hur pedagoger förri tiden såg på rörelsens betydelse för barns utveckling. Detta följs av en kortsammanfattning om förskolans utveckling i Sverige. Efter det beskrivs tidigareforskning om barns utveckling inom motorik, språk och självkänsla samt vadforskningen säger om rörelselekens betydelse. Därefter kommer en beskrivning avnyare forskning om pedagogers uppfattningar kring rörelsens betydelse.Avslutningsvis beskriver vi rörelsens betydelse för barns hälsa.SYFTE: Vårt syfte är att undersöka nio förskollärares uppfattningar om den organiseraderörelselekens betydelse för barns utveckling. För att utföra denna undersökningvill vi även ta reda på hur dessa förskollärare arbetar med rörelselek och vad depraktiskt gör under de stunderna.METOD: Metoden som vi valt är en kvalitativ metod med inspiration av fenomenografi. Istudien har nio pedagoger intervjuats om deras uppfattningar kring vårt syfte.RESULTAT: Resultatet av vår studie visar att samtliga pedagoger som vi har intervjuat visar enpositiv inställning till rörelse i förskolan. Alla pedagoger rapporterar att de arbetaraktivt med att stimulera barns utveckling genom att använda sig utav rörelselek.Många berättar att de med hjälp utav rörelseleken kan upptäcka brister i barnsmotorik och försöker arbeta bort dessa brister hos barnen genom rörelselek. Fleraav pedagogerna beskriver sin syn på olika kopplingar mellan motorik och lärande,de menar att rörelsen har betydelse bland annat för barns koncentration,självkänsla, sociala samspel och språkutveckling.

Författare

Jenny Andersson Nina Norén

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..