Sök:

Vem pratar vi om, dig eller mig? Ankomstsamtal ur sjuksköterskans perspektiv


Kommunikation är ett avgörande verktyg för sjuksköterskan i omvårdnadsarbetet med patienterna. Studiens syfte var att undersöka och belysa sjuksköterskors uppfattning och erfarenhet av ankomstsamtal med patienter på en handkirurgisk avdelning. Frågeställningarna utformades efter att en inriktning gjordes på ankomstsamtalens utformning, journalanvändning, bemötande, patientklientelet och förbättring av ankomstsamtalet. En kvalitativ metod användes och datainsamlingen gjordes i form av semistrukturerade intervjuer med sjuksköterskor. Därefter analyserades materialet med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultatet visar att sjuksköterskorna har en viktig roll i att ge patienter känslan av trygghet och säkerhet. Detta kan sjuksköterskorna göra genom att informera och kommunicera på ett vänligt och öppet sätt. Sättet som sjuksköterskan bemöter patienten på är betydelsefullt för hur patienten upplever situationen och för den fortsatta vården. Sjuksköterskorna betonar vikten av information och hur angeläget det är att informera. Informanterna upplyser även om olika sätt att förbättra ankomstsamtalen på.

Författare

Kristina Nilsson Lisa Wångdahl

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Hälsa och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..