Vem pratar vi om, dig eller mig? Ankomstsamtal ur sjuksköterskans perspektiv
Kommunikation är ett avgörande verktyg för sjuksköterskan i omvårdnadsarbetet
med patienterna. Studiens syfte var att undersöka och belysa sjuksköterskors
uppfattning och erfarenhet av ankomstsamtal med patienter på en handkirurgisk
avdelning. Frågeställningarna utformades efter att en inriktning gjordes på
ankomstsamtalens utformning, journalanvändning, bemötande, patientklientelet
och förbättring av ankomstsamtalet. En kvalitativ metod användes och
datainsamlingen gjordes i form av semistrukturerade intervjuer med
sjuksköterskor. Därefter analyserades materialet med hjälp av kvalitativ
innehållsanalys. Resultatet visar att sjuksköterskorna har en viktig roll i att ge
patienter känslan av trygghet och säkerhet. Detta kan sjuksköterskorna göra
genom att informera och kommunicera på ett vänligt och öppet sätt. Sättet som
sjuksköterskan bemöter patienten på är betydelsefullt för hur patienten upplever
situationen och för den fortsatta vården. Sjuksköterskorna betonar vikten av
information och hur angeläget det är att informera. Informanterna upplyser även
om olika sätt att förbättra ankomstsamtalen på.