Varumärkesupplevelse
hur upplevs Väderstad-Verken AB av kunden
VarumärkeVarumärkesupplevelseVäderstadVäderstad-Verken ABKunderIntervjuerKundupplevelseBrandBrand experience
Tanken med detta examensarbete var att ta reda på hur Väderstad beskriver sitt varumärke och sedan jämföra detta mot hur kunder uppfattar företagets varumärke. Målet var att kunna ge Väderstad en indikation på om de lyckats med sin föresats eller inte.
Som metod till detta examensarbete användes intervjuer och det intervjuades 18 lantbrukare samt för att kunna jämföra intervjuades även Bo Stark (ägare). Arbetet avgränsades till
lantbrukare som var verksamma i Skåne och att de hade investerat i en maskin från Väderstad åren 2011 och 2012.
Uppsatsen behandlar även frågan vad ett varumärke är för samt vad varumärkesupplevelse innebär. d.v.s. att information tas in på olika sätt såsom informationssökning, inköpstillfälle och användande samt att under dessa mötestillfällen utsätts kunden för varumärkesspecifika
stimuli det är viktigt för företagen att vårda dessa mötesplatser och lägga minst lika mycket resurser som man gör på annonsering. Varumärket underhålls däremot inte genom
annonsering som många tror.
Den intervjuade fick frågan om han eller hon var nöjd med sitt köp och då rangerades detta i en 5-gradig skala, där 5 - var mycket nöjd, 4 - nöjd, 3 - varken nöjd eller missnöjd, 2 - missnöjd och 1 - mycket missnöjd. Resultatet på den frågan blev att 56 % av de tillfrågade var
mycket nöjda, 39 % av de tillfrågade var nöjda och 5 % av de tillfrågade var varken missnöjd eller nöjd. Detta ger en indikation på hur varumärket upplevs.