Sök:

Vart är jag på väg?

om idrottslärares arbete med lärandemål, framgångskriterier och feedback

Syfte och frågeställningarSyftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar och föreställningar om bedömningsredskap och strategier, i synnerhet feedback samt hur lärare skapar förståelse för förväntade lärandemål och framgångskriterier.- Hur arbetar lärarna med att skapa förståelse för förväntade lärandemål samt hur förmedlar de framgångskriterier till eleverna?- Hur arbetar lärarna med feedback i sin undervisning?MetodStudien är grundad på kvalitativ metod som datainsamlingsmetod och min studie kommer därför att baseras på kvalitativa intervjuer. Urvalet bestod av fem idrottslärare verksamma på grundskolor i Stockholm med omnejd. Intervjuerna genomfördes på respektive lärares arbetsplats och spelades in med hjälp ljudupptagning från en mobiltelefon. Därefter transkriberades intervjuerna ordagrant för vidare analys.Resultat och slutsatsStudien visar att inte alla lärare arbetar med att skapa förståelse för förväntade lärandemål samt att förmedlandet av lärandemål sker i mindre eller större utsträckning beroende på årskurser och moment. Förmedling av lärandemål skedde i första hand muntligt men även i vissa fall skriftligt. Studien visar även att inte alla lärare har en klar idé kring hur de ska förmedla framgångskriterier till eleverna. Feedback gavs både muntligt och skriftligt och de intervjuade lärarna arbetade på ett liknande sätt med positiv feedback medan det skiljde sig åt något gällande förklarande och justerande feedback. Även lärarnas syfte med att ge feedback till eleverna skiljde sig åt. Olika syften med feedback kunde vara att stärka elevers självkänsla och självförtroende eller att återkoppla för att stödja elevers lärandeprocesser.

Författare

Fredrik Lövgren

Lärosäte och institution

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..