Sök:

Varför gick jag på det där?

Konsumentens behov av att vara konsekvent


Individer har olika grad av Preference for consistency (PFC) och är en bidragande orsak till hur man uppfattar och agerar i konsumentsammanhang. Studien undersökte om höga PFC- individer var mer positiva till ?ett erbjudande? med hög konsekvenskänsla. Tre betingelser med varierande manipulationsgrad användes och data samlades in från 74 studenter. Ett frågeformulär med tillhörande erbjudande presenterades för deltagarna som fyllde i ett antal frågor och en PFC-B skala. Studien lyckades inte ge stöd åt hypotesen. Däremot förekom en illusion av osårbarhet och en tredjepersoneffekt. Studien lyckades troligtvis inte konstruera ett tillräckligt bra instrument som skapade rätt konsekventkänsla vilket bidrog till att deltagarna inte blev påverkade av erbjudandet i den grad som var förväntat.

Författare

Linda Thomsen

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..