Sök:

Varför fungerar det inte?

en granskning av styrmedlens
påverkan, ur ett studentperspektiv, på samarbetet mellan
universitet, studenter och näringsliv


Syftet med denna rapport är att ur ett studentperspektiv studera styrmedlens påverkan på ett samarbete mellan studenter, universitet och näringsliv. Undersökningen är en fallstudie av Teknologkåren och Sektionen för Industriell ekonomi. Datainsamlingen har skett via intervjuer och en studie av sekundärdata. Intervjuerna har skett med ordförande och vice ordförande på Teknologkåren samt med ordförande på Sektionen för Industriell ekonomi. Undersökningen har varit av kvalitativ karaktär, där jag valt att försöka få en djupare förståelse, hellre än bredd, för vilka styrmedel som används samt dess påverkan på ett samarbete. Det som har framkommit med undersökningen är att båda organisationerna använder sig av formella och informella styrmedel för att påverka medlemmarnas beteende. Det har dock visat sig att det är individens engagemang och intresse som i stor grad påverkar de aktiviteter som realiseras och de mål som sätts upp inom organisationerna. Samt att det inte läggs någon vikt vid prestationsmätningen av dessa mål. Användningen av styrmedel inom organisationerna påverkar ett samarbete mellan studenter, universitet och näringsliv i både positiv och negativ bemärkelse. Det identifierades en saknad av konkreta delmål som styr verksamheten långsiktigt och som främjar ett kontinuerligt arbete. I dagsläget tar sig de aktiva an de aktiviteter som de själva intresseras av vilket inte behöver vara det bästa för ett effektivt samarbete med näringslivet. Avsaknaden av prestationsmätning tror jag försämrar förutsättningarna för ett effektivt arbete mot samarbete, då mätningen av utfallet på måltal försummas, förbises även arbetet mot dem. En överensstämmelse mellan organisationernas och individens motiv saknas i många fall inte, men då organisationerna inte har tydliga mål för hur arbetet ska bedrivas och då målen utformas efter de aktivas egna motiv, sker inte arbetet samstämmigt.

Författare

Janne Poikulainen

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..