Sök:

Vårdlärares förväntningar på de nya betygskriterierna. Blir det lättare att sätta rättvisare betyg?


En kommande skolreform är fastställd och ska träda i kraft juni 2011. För gymnasieutbildningar kommer denna att benämnas - Gy 2011. Reformen innebär flertalet förändringar i skolans struktur bland annat betygssystemet som får en annan utformning med fler betygsnivåer. Processen till ett nytt system har präglats av aktiv kommunikation med lärarprofessionen som haft olika åsikter eftersom nuvarande system inte är optimalt. Syftet med studien var att undersöka vårdlärares förväntningar och farhågor inför det nya betygssystemet som införs med gymnasiereformen Gy 2011 utifrån termerna användbarhet, motivation och rättviseaspekten som ligger till grund för studiens frågeställningar. Undersökningen grundas på omfattande litteraturstudier där betygssystemet förändring genom tiden studerats. Undersökningen genomfördes med enkätmetoden som kvalitativt/kvantitativt speglar lärarnas uppfattningar. Analysen gjordes med helhetsanalys för att ge en generell bild av lärarnas förväntningar och farhågor kring det kommande systemet. Resultatet visar på en vårdlärarkår som nyfiket och förväntansfullt har stor förhoppning kring det nya betygssystemet vars utformning och struktur tros övervinna de brister som finns i nuvarande system. Faktorerna som användbarhet, motivation och rättvisa står i relation till varandra och har alla en påverkan på lärares förutsättningar att sätt rättvisa betyg. Betygssättning är en myndighetsutövning och förutsätter ett användbart system för att kunna utöva detta så korrekt som möjligt. Vinsten för lärarkåren är att man med medvetenheten kan ta ställning och reflektera kring betygssystemets förmåga att fungera som ett optimalt stöd och därmed använda detta till kommande revisioner.

Författare

Jane Bendrén Jane Jönsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..