Värden för framtiden - Utifrån pedagogers perspektiv
I Läroplan för förskolan (Skolverket 2010) står det att barn ska förberedas inför det
demokratiska samhällslivet som vuxna med en god värdegrund. Värdegrunden är komplex
och tolkningsbar men samtidigt en grundläggande faktor som ska finnas med i förskolans
verksamhet. Syftet med undersökningen är att söka kunskap om och förståelse för hur
pedagogerna inom förskolan resonerar kring och arbetar för att förbereda barnen för framtiden
med värdegrundsfrågor. I vår undersökning har vi gjort kvalitativa intervjuer med sju
pedagoger från två förskolor. Vi fått fram att värdena ansvar, respekt, empati och frihet är det
som våra informanter värnar om. Vår slutsats är att av de värden vi har fått fram i vår
undersökning, är respekt den som väger tyngst. Respekten till varandra och till den värld
barnen kommer att växa upp i och ta hand om i ett senare skeede är en viktig del i
förskoleverksamheten. Förmågan att vägleda barnen är en viktig del i värdegrundsarbetet.
Genom att vara en god förebild som barnen kan anamma samt lyssna och uppmärksamma
barnen val kan pedagogerna visa barnen den rätta vägen och förebreda dem för framtiden.