Sök:

Värdeflödesanalys och simulering av axelflödet på Volvo Lastvagnar - Ett Lean Production perspektiv


Problem Hur förhåller sig den nuvarande axelprocessen gentemot denkommande linjebaserade axelprocessen utifrån ett synsätt grundat iLean Production och vilka möjligheter till förbättringar finns?? Hur ser den nuvarande axelprocessen ut?? Vilka problem finns i den nuvarande axelprocessen?? Vilken inverkan har problemen på den kommandeaxelprocessen?? Finns det potential för förbättringar i den kommandeaxelprocessen?Vilken produktionsmix av axlar ger den minsta buffertnivån mellanaxelmåleriet och axelmonteringen med bibehållen kapacitet?? Hur fungerar dagens måleri process?? Hur många varianter finns det av varje axel och vad ställerdet för krav på måleriprocessen?? Vilka parametrar är det som styr buffertnivån?? Vilken felfrekvens har de olika delprocesserna i måleriet?Syfte Studiens första syfte är att jämföra den nuvarande och den kommandeaxelprocessen utifrån ett perspektiv grundlagt i produktionsstrateginLean Production och genom analysen föreslå förbättringar av denkommande axelprocessen.Det andra syftet är att föreslå en produktionssekvens av axlar förmåleriet som minimerar buffertstorleken i axelprocessen.Metod För att på ett fullgott sätt lösa problemen i detta examensarbete krävdesdet att två olika typer av metoder användes, en fallstudie samt ensimuleringsstudie. Två metoder möjliggjorde triangulering samt gavsynergier i datainsamlandet. Både kvantitativ- och kvalitativ data liggertill grund för studien.Slutsatser Fallstudien visar att det framtida upplägget av axelprocessen är bättreur ett Lean Production perspektiv än det nuvarnade. PIA, ledtiden samtdistansen minskar samtidigt som andelen värdeadderande tid ökar, setabell 3 nedan. Trots detta resultat finns det en stor potentiell förbättring ibuffertnivåerna, en minskning av buffertnivåerna skulle förbättraresultaten för den framtida axelprocessen avsevärt. Det utprägladeavdelningstänkandet skapar samtidigt problem i processen i form avexempelvis suboptimering.Fallstudien påvisar även att det finns stora svängningar iordervolymerna uppåt längs flödet, så kallad bullwhip-effekt. En starktbidragande orsak är orderhanteringen i stora batcher av vissa typer avaxlar. Svängningarna i ordervolymen skapar problem för leverantörernaatt bibehålla Tuves inplanerade produktionssekvens.Transportutrustningen möjliggör samtidigt inte att trailers lastas fullamed bibehållen sekvens vilket ytterligare ökar sekvensproblemen.Dessa problem kommer att bli ännu mer påtagliga i den framtidaaxelprocessen eftersom den är mer störningskänslig än den nuvarandeprocessen. För att erhålla rätt sekvens krävs samarbete medleverantören kring dessa problem.Den rekommenderade produktionsmixen för måleriet utifrånsimuleringsstudien visas i tabellen nedan: Den valda produktionsmixen presterade likvärdigt, om inte bättre, änalla andra simulerade konfigurationer samtidigt som den innebär flerafördelar. Exempelvis är styrningen enkel vilket förenklar för personaleni intaget samtidigt innebär den att personalbesparingar kan genomföras.Personalbesparingar kan genomföras eftersom det är möjligt att gå nertill två-skift på de två nedtagen i måleriet.Resultaten av simuleringsstudien pekar liksom fallstudien på attstörningskänsligheten i måleriprocessen är hög. Måleriprocessensutformning medför att det är intaget som bestämmer cykeltiden förflödet av ?Göteborgsaxlar? ut ur måleriet. Därför bör det läggasresurser på att förbättra försörjningen av axlar från intaget till måleriet.Simuleringsstudien har även visat att måleriets störningskänslighet ökarpå grund av att bufferten för en viss typ av axlar är liten och när dennabuffert är full blockeras flödet för alla typer av axlar.

Författare

Tommy Hansson Thomas Johansson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Förpackningslogistik

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..