Sök:

Vardagsmatematik i förskolan - En sociokulturell studie om var, när och hur barn använder matematik


Syftet med vårt arbete var att ta reda på om och i så fall när matematiska situationer uppstår i förskolan och hur pedagogerna i sådana fall utmanar barnen. Vår frågeställning till denna undersökning är följande: Under vilka situationer använder sig barnen av matematiska begrepp? Hur kan matematiken som förekommer kategoriseras? Hur utmanar pedagogerna barnen när matematiska situationer uppstår? Den teori som ligger till grund för vår studie är Vygotskijs sociokulturella teori samt Bishops fundamentala matematiska aktiviteter. Vår metod har varit att observera barnen både i planerade och fria aktiviteter i förskolans verksamhet. Vi har kommit fram till att matematiken förekommer överallt beroende på vilket perspektiv den granskas med. Genom att studera litteratur och tidigare forskning kring ämnet matematik har vi upptäckt hur mycket den förekommer bland barnen i deras samspel med andra barn, vuxna och omgivningen. Utifrån våra studier har vi på nära håll fått erfara att det sociokulturella perspektivet är en viktig utgångspunkt för individens utveckling i samspel med andra och omgivningen.

Författare

Maria Andersson Mine Nilsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärande och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..