Sök:

Väderskydd på Bergnäsbron

ett utformningsförslag med fokus
på gång- och cykeltrafik


Det är valet av transport för de korta resorna som har stor betydelse för både miljön och folkhälsan. Att öka andelen gång- och cykeltrafikanter är av högsta intresse och detta stödjer transportpolitikens mål. Tillgänglighet, trygghet, miljö och hälsa är alla exempel på faktorer som krävs för att öka gång- och cykeltrafiken. Gång- och cykeltrafikanter utsätts ofta för besvärande vind och nederbörd när de ska ta sig över Bergnäsbron i Luleå. En skyddad överfart skulle kunna medföra att flera människor väljer att cykla eller gå istället för att ta bilen över bron. Syftet med examensarbetet har varit att föreslå en utformning av ett väderskydd för gång- och cykeltrafik på Bergnäsbron. Det som har beaktats är planeringsstrategier för att öka gång- och cykeltrafik, trygghetsaspekter, vindteori samt brons specifika förutsättningar. Estetik har också att påverkat utformningen. Befintliga teorier och modeller har främst använts för att dra slutsatser om väderskyddets utformning. För att Bergnäsbron ska upplevas som trygg och vara användarvänlig krävs att väderskyddet är öppet och luftigt. Det är höjden, längden och tätheten på skyddet som främst avgör hur effektivt det är mot vind. Vindförhållanden och olika kantformer på skyddet påverkar också läområdets utbredning. Detaljutformningen är viktigt för att stimulera fotgängare och cyklister. För att öka gång- och cykeltrafiken krävs också information till allmänheten om hälsa och att de positiva effekterna med att gå och cykla lyfts fram. Olika koncept på väderskydd arbetades fram och utvärderades. Utformningsförslaget resulterade i ett rektangulärt, lodrätt och transparent väderskydd som placeras minst 50 cm från brokanten på båda långsidorna. Detta för att snö fortfarande skall kunna plogas över kant. Lösningen ger ett bra vindskydd samtidigt som det var det koncept som var mest öppet. En höjd på 3 meter över vägbanan anses lämpligt för att skyddet skall ge ett lädjup över hela brons bredd (vid de vanligaste vindriktningarna N, NV och S). Skyddet bör även sträcka sig en bit nedanför vägbanan, i höjd med underkanten på bron, för att undvika att vindar styrs upp mellan skyddet och brokanten. För att minska turbulensen runt kanterna på vindskyddet väljs nedtrappning av skyddet de sista 10 meterna som lösning. Nedtrappningen får en form inspirerad av den tidigare färjtrafiken som skedde innan Bergnäsbron byggdes. Siluetter av dåtida resenärer kommer även att smycka skyddet.

Författare

Anna Jakobsson

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..