Sök:

Vad vet blivande lärare om mobbning?

En studie om blivande lärares kunskaper om mobbning och mobbning som innehåll i lärarutbildningen


Mobbning är idag ett begrepp som alla i samhället tar på stort allvar. Mobbning som företeelsehar funnits länge även om själva begreppet är relativt nytt. Det finns även inskrivit i svenska skolans läroplan att all personal på skolan ska arbete för att motverka trakasserier och konfliktsituationer. Syftet med denna studie är att undersöka vilken kunskap blivande lärare har om begreppet mobbning. Vidare är syftet att undersöka hur de under sin utbildning förbereds på att hantera mobbning. För att uppnå detta syfte har en kvalitativ metod använts, där sex blivande lärare intervjuades med semistrukturerade intervjuer. För att komplettera denna användes en kvantitativ undersökning med en enkätstudie. Studiens resultat visar att en stor del av de blivande lärarna endast har en grundläggande och allmän uppfattning om vad mobbning är och att dennabaseras på deras tidigare erfarenheter. Resultatet visar också att blivande lärare inte känner sig förberedda på att hantera mobbning och konflikter i skolanpå grund av att de anser sig ha fått en bristfällig utbildning i ämnet.

Författare

Rickard Bengtsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..