Sök:

Vad sjunger vi egentligen om?

En innehållsanalys av sångtexter som läromedel ur ett genusteoretiskt perspektiv


Syftet med föreliggande studie är att kartlägga hur kvinnor och män representeras och framställs ur ett genusperspektiv i de sångtexter som används som läromedel i sångundervisning av musiklärare på högstadiet. Materialet består av 50 sånger och är hämtat från verksamma musiklärare på åtta olika högstadieskolor belägna i södra delen av Norrbotten. Den genomgående metoden är en textlig innehållsanalys där en kvalitativ inriktning med inslag av kvantitativa metoder legat till grund för studiens genomförande. Resultaten har analyserats i förhållande till genusteorins begrepp om normer och en genusordning där mannen står som norm och kvinnor och män tillskrivs motsatta egenskaper. Studiens resultat kan i stort sägas bekräfta tidigare läromedelsforskning inom området som visar att en manlig norm ofta är dominerande i läromedel och att kvinnor och kvinnors erfarenheter i många fall osynliggörs eller ges mindre utrymme. Utöver den manliga dominansen i sångtexterna tillåts männen att ta mer plats och porträtteras överlag med högre status och bättre självförtroende än kvinnorna som i större utsträckning behandlar ämnen som kan kopplas till deras utseende. Samtidigt kan resultatet till viss del sägas gå emot tidigare forskning inom området då det förekommer en kvinnlig dominans när det gäller förekomsten av föräldragestalter och att den manliga huvudkaraktären i ett antal sångtexter porträtteras med lägre status i förhållande till sin kärlekspartner.

Författare

Ida Persson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..