Sök:

Vad gör läraren i klassrummet?

- en studie om ledarstil, konflikter och verktyg


Vårt syfte med arbetet har varit att ta reda på hur dagens lärarroll ser ut, vilka verktyg kan användas för att motivera eleverna och få dem att engagera sig i skolarbetet. Vi har granskat vad som står i styrdokumenten angående ämnet och vi har också tittat på olika teorier som kan ligga bakom de pedagogiska metoderna, vilka ledarstilar som lärarna använder sig av, samt hur läraren kommunicerar med eleven. Genom att använda oss av en kvalitativ forskningsmetod med observationer har vi fått fram olika resultat i ledarstilar, ledarskap och verktyg. Vi har gjort en deskriptiv tolkning av vårt resultat, som vi fått från våra observationsunderlag, vilket gett oss en bild av hur den moderna pedagogiken kan se ut. Hur ledarskapet och verktygen används skiljer sig åt. Vårt resultat pekar på att processpedagogiken är en pedagogik där goda relationer till eleverna och en tydlig ledarstil, klar struktur runt uppgifterna, bereder vägen för att utföra ett demokratiskt ledarskap, som förbereder eleven på att bli morgondagens medarbetare.

Författare

Sara Oskarsson Anette Wyöni

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Institutionen för pedagogik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..