Sök:

Vad då pitch?

en studie av arbetsmetodiken vid tre svenska designbyråer kopplat till teorier inom Design Management


I byggandet av ett varumärke ligger huvudsyftet i att skapa en produkt som bygger på mer än det visuella materialet. För att förstå både kunden och marknaden - och samtidigt bygga varumärket på ?rätt? värden - bör en designbyrå följa ett antal klara steg i sin arbetsmetodik. Denna uppsats syftar dels till att belysa arbetsmetodiken hos svenska designbyråer, dels att undersöka i vilken utsträckning byråerna tillämpar teorier inom Design Management och varumärkesbyggande. Med hjälp av intervjuer undersöks arbetsprocessen vid tre ledande svenska designbyråer. Resultatet visar att byråerna följer teorierna väl men att de tvingas att hoppa över viktiga steg eftersom kunden inte är villig att betala för dem. Problemet ligger i hur byråerna säljer in sig till kunden och genom det alltmer utbredda pitchförfarandet som kan tvinga byråerna att bygga projekt på fel värden. Ett förslag på hur byråerna skulle kunna ändra i sin verksamhet har sin utgångspunkt i hur de följer upp projekt och hur de säljer in sig till kunden.

Författare

Simon Stefansson Johan Öhgren

Lärosäte och institution

Luleå/Musikhögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..