Sök:

Vad är en människa? En kvalitativ studie om människosyn hos elever i år nio


Detta arbete fokuserar begreppet människosyn utifrån ett antal aspekter. Arbetets frågeställningar gäller vad människosyn egentligen är, vad skolans styrdokument säger om människosyn och slutligen vilka tankar om människan elever i år nio uttrycker. Tyngdpunkten i arbetet är den kvalitativa undersökning som gjorts om tankar om människan hos elever i år nio. Uppsatsskrivning valdes som datainsamlingsmetod. Studien visar bl.a. att människosyn kan definieras som en enskild individs eller åskådnings uppfattning om den mänskliga naturen och att den människosyn som kommer fram i styrdokumenten har en klart kristen-humanistisk prägel. När det gäller eleverna i år nio dras slutsatsen att de i mångt och mycket anammat humanistiska värderingar och att deras tankar ofta karaktäriseras av mognad och reflektion. Något som inte togs upp av eleverna var ämnen som rasism och skillnader mellan könen.

Författare

Per Granath

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..