Sök:

Utvecklingssamtal i skolan


Utvecklingssamtalet i skolan är till för eleven. Samtalet ska leda till att eleven utvecklas både socialt och kunskapsmässigt. För att utvecklingssamtalet ska blir ett givande samtal är det viktigt att både lärare, elev och föräldrar kommer förberedda. Läraren måste kontinuerligt föra anteckningar över elevens utveckling. Läraren måste också före samtalet fundera över hur samtalet ska få struktur och vad han eller hon vill säga. Föräldrar och elever måste förberedas genom att få information om vilka dokument som styr arbetet i skolan och vilka uppnående målen är. De måste också få möjlighet att före samtalet fundera över vad de vill prata om men också information om vad läraren tänker ta upp. Det är läraren som leder samtalet. Läraren måste som samtalsledare se till att inte ta för stor del av talutrymmet och att ställa frågor på ett sådant sätt att de andra parterna kommer in i samtalet och att de känner sig delaktiga. Det måste uppstå en diskussion mellan parterna. För att samtalet ska fylla sitt syfte och hjälpa eleven i dennes utveckling är det viktigt att samtalet utvärderas. Som lärare måste man få in uppföljning och utvärdering av de mål som satts upp under samtalet som en naturlig del av undervisningen.

Författare

Anna Lundell

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..