Sök:

Utveckling av fångapparat till kuggstångshiss


Alimak Hek tillverkar och säljer bl a kuggstångshissar. Kuggstångshissar skiljer sig från konventionella linhissar genom att de inte lyfts av vajrar, utan vandrar längs en kuggstång. Detta innebär att hissarna kan bära drivningen i direkt sammanknytning till hisskorgen, vilket i sin tur medför att de snabbt kan resas och användas även i svåra miljöer. Eftersom de inte behöver lyftas av en vajer är de kapabla att lyfta högt och tungt.Men likt andra typer av hissar är kravet på säkerhet högt, bl a måste hissarna utrustas med en nödbroms, kapabel att bromsa hissen om nöden kräver. Alimak Hek använder idag nödbromsar som bygger på en konstruktion som ursprungligen utvecklades på 70-talet, men genom årens lopp har tillägg gjorts för att klara nya krav. Men kommande bestämmelser medför krav på ytterligare säkerhetsfunktioner. Dessa funktioner är inte längre möjliga att appliceras till den nuvarande designen utan kräver ytterligare säkerhetsutrustning.Uppdragsgivaren önskar därför veta om det är möjligt utveckla en ny nödbroms,från grunden designad för att klara samtliga krav. För att undvika behovet av ytterligare komponenter, för att hålla nere kostnader, men även om det är möjligt att kringgå vissa problemområden i den nuvarande lösningen. Det är detta som behandlas i detta examensarbete.Alternativa befintliga konstruktioner undersöks, både inom hissbranschenoch i övriga branscher, önskvärda funktioner utvärderas och viktas efterbetydelse. Efter dessa funktioner bedöms fem koncept, bl a dagens nödbromsoch det bästa konceptet väljes för vidare utveckling och utvärdering.Detta koncept är teoretiskt kapabelt att uppfylla samtliga ställda kravsåväl som några av de högst prioriterade önskvärda egenskaperna, så somfjärråterställning och möjligheten att förhindra krypning från stannplan.Konceptet är dimensionerat efter företagets tyngsta och snabbaste, idagtillgängliga hiss, men är anpassningsbart för även kunna användas på mindre ochlångsammare hissar.Konceptet har modellerats i ProEngineer och utvärderats med genom beräkningaroch med hjälp av FEM-analyser i programvaran Ansys Structural.

Författare

Henrik Lindström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.