Sök:

Utvecklandet av personas

- en kvalitativ studie i att lära känna sin målgrupp


Marknaden ser inte likadan ut idag som den gjorde fo?rr. Kunden vill inte la?ngre la?ta sig styras utan har ista?llet, i allt sto?rre utstra?ckning, sja?lv bo?rjat styra. Detta la?gger allt sto?rre vikt vid ma?lgruppen. Det a?r idag viktigt att beha?rska konsten att fo?rsta? sina kunder. En metod fo?r att skapa en bild av sin ma?lgrupp a?r den s.k. personan.Persona a?r ett designverktyg som blir allt vanligare kring utveckling av produkter och system. Metoden bygger pa? en gestaltning av ma?lgruppen eller anva?ndaren. Till sto?rsta delen bygger personan pa? insamlad data utifra?n ma?lgruppen som sedan med hja?lp av olika parametrar sa?tts samman till en gemensam person. Personan ma?ste bygga pa? datainsamlingar kring ma?lgruppen och skall utvecklas individuellt fo?r varje specifik produkt. Personan skall vara typisk och trova?rdig men inte stereotypisk! Personan skall inte stra?va efter att vara en genomsnittlig anva?ndare.Syftet med denna rapport a?r att studera skapandet, utvecklingen, info?randet och betydelsen av en persona samt att ifra?gasa?tta betydelsen av kunskap kring sin ma?lgrupp. Finns det na?gra skillnader mellan va?ra fo?rdomar och utvecklade personas? Genom enka?tunderso?kningar har respondenter tillsammans skapat en beskrivning av ma?lgruppen norrla?nningar. En sammansta?llning av resultatet har sedan ja?mfo?rts med en persona som utvecklats enligt det tillva?gaga?ngssa?tt som litteraturer beskriver. Det visade sig att skillnaderna a?r fa?rre a?n likheterna. Kan det vara en slump?

Författare

Josefin Engevad

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..