Sök:

Utvärdering av inneklimatet på Alsters förskola

Termisk komfort och luftkvalitet


Alsters förskola öppnade sin verksamhet i oktober 2013. Eftersom det är så pass nybyggt har det inte genomförts någon utvärdering av inomhusklimatet. Därför vill Karlstads kommun genomföra denna undersökning. Undersökningen inriktar sig mot termisk komfort och luftkvalitet.Alsters förskola är byggd för att uppfylla Forum för energieffektiva byggnaders (FEBYs) krav för passivhus från år 2009. Om kraven uppfylls kommer Alsters förskola att vara den första förskolan i Sverige som uppnår de kraven. Att bygga enligt kraven för passivhus är ett förhållandevis nytt sätt att konstruera en byggnad. Passivhus eftersträvar en välisolerad, tät och energisnål byggnad. Utifrån denna undersökning ska det gå att avgöra om det energisnåla utförandet påverkar inomhusklimatet. Resultatet ska kunna användas till att avgöra om förskolor kan byggas som passivhus i liknande klimat och ändå uppnå de bästa inomhusklimatklasserna för termisk komfort och luftkvalitet.För att undersöka inneklimatet gjordes mätningar under flera verksamhetsdagar på några utvalda klimatfaktorer. Lufttemperaturen, relativa fuktigheten, koldioxidhalten och golvtemperaturen mättes under hela verksamhetsdagen och mätvärdena loggades var femte minut. Utöver dessa mätningar undersöktes den operativa temperaturen och luftrörelserna i lokalerna. En enkätundersökning gjordes med personalen som komplement till mätningarna och för att få brukarnas uppfattning av inneklimatet. Resultatet från de ifyllda enkäterna bearbetades av Arbets- och Miljömedicinska kliniken på Universitetssjukhuset i Örebro.Utifrån resultatet från mätningarna och enkätundersökningen togs tre föreslagna driftfall fram för att förbättraöka den termiska komforten och luftkvaliteten. Energiberäkningsprogrammet VIP-Energy användes för att simulera dessa driftfall. Till hjälp vid framtagningen av modellen som användes vid simuleringarna användes energiberäkningen som gjordes till förfrågningsunderlaget. Energiberäkningen från förfrågningsunderlaget jämfördes i sin tur med den uppmätta elanvändningen på Alsters förskola för att kunna avgöra trovärdigheten i simuleringsresultatet.Mätningarna och enkätundersökningen visar att det är bra termisk komfort och luftkvalitet på Alsters förskola. Det finns dock några faktorer som går att förbättra. Torr luft och för hög inomhustemperatur är det som tydligast poängteras. Simuleringarna visar att de injusteringar som kan tänkas genomföras för att uppnå bättre termisk komfort och luftkvalitet inte kommer att öka energianvändningen så att FEBYs krav för passivhus inte uppfylls. Detta bekräftar att det är möjligt att bygga förskolor som passivhus i liknande klimat och ändå uppnå de högsta inomhusklimatklasserna för termisk komfort och luftkvalitet.

Författare

Fredrik Olsson-Höök

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Avdelningen för energi-, miljö- och byggteknik

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..