Sök:

Utvärdering av informationsinsatser kring
Budesonidinnehållande inhalationsläkemedel på apotek i
Sverige, Norge och Finland


Ägandestrukturen i Sverige, Norge och Finland skiljer sig avsevärt då apoteket i Sverige har statligt monopol, apoteken i Norge har en avmonopoliserad kedjestruktur och apoteken i Finland är statligt reglerade men privatägda. Dock har samtliga länder en lag på att anpassad rådgivning ska ges till alla kunder. Med anledning av skillnaderna i ägandestrukturerna och utvecklingen inom apoteksväsendet var syftet med denna studie att studera informationsinsatserna kring inhalationsläkemedel innehållande Budesonid på apotek i Sverige, Norge och Finland för att få en samlad bild av hur denna information påverkar kundernas kunskaper, attityder och läkemedelsanvändning. Under våren 2005 gjordes en litteraturstudie i ämnet samt en enkätundersökning vid tre apotek i de tre länderna. 93 personer över 18 år som för eget bruk hämtade ut Budesonidinnehållande inhalationsläkemedel på öppenvårdsapotek deltog i studien. Resultatet visade att ingen av kunderna i Norge fått information vid varje uttag jämfört med Sverige och Finland där andelen var 40 respektive 38 %. Dessutom hade 42 % av de norska kunderna bara fått information vid första uttaget jämfört med 18 respektive 28 % av kunderna i Sverige och Finland. Detta kan bero på lägre farmaceuttäthet och maximerat vinstkrav i Norge vilket kan leda till att informationen till kunderna nedprioriteras. Studien visade också på stora brister och variationer mellan länderna gällande information kring väsentliga baskunskaper om hur läkemedlet optimalt bör användas trots att kunderna själva ansåg sig veta tillräckligt. Vår tolkning av detta är att kunderna anser sig veta hur man ska använda läkemedlet men i själva verket brister kunskaperna för att de saknar insikt i vad man bör veta. Det framkom i studien att många kunder inte ville ha mer information, vilket kan bero på att de inte vet vilken kompetens farmaceuten har och har därför inte heller några förväntningar på rådgivning från dem. Slutsatsen av denna studie är att stora skillnader angående informationsinsatserna på apotek i de nordiska länderna kunde ses och att kunderna oberoende av vilket land de kommer ifrån är i ett stort behov av mer och kontinuerlig information för att öka deras förståelse för behandlingen och för att användningen av deras läkemedel ska optimeras.

Författare

Anna-Lena Bramsäter Emma Eriksson

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..