Utslussning av elever i förberedelseklass- visioner och verklighet
Förberedelseklasser är något som blir allt mer vanligt i dagens skolor. Så snart som
möjligt ska dessa elever integreras i de ordinarie klasserna på skolan. I läroplanen står
det att undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Under
hösten 2008 publicerade Skolverket ett material med allmänna riktlinjer för utbildning
av nyanlända elever. Genom en kvalitativ studie på Körsbärsskolan intervjuas tre
pedagoger med anknytning till elever i förberedelseklass.
Syftet med uppsatsen är att studera vilka tankar och praktiker som styr utslussningen av
elever från förberedelseklasser till ordinarie klasser på Körsbärsskolan. Litteraturstudier
visar på att en successiv integrering efter elevens egna förutsättningar är att föredra. I
analysen jämförs resultatet från intervjuerna med tidigare litteraturstudier. Intervjuerna
och resultatet visar hur pedagogerna har ambitionerna att arbeta efter de riktlinjer som
Skolverket publicerat men de ekonomiska resurserna räcker inte till.