Sök:

Utpekad?

En beskrivning av före detta elevers upplevelser av särskilt stöd i skolan


Uppsatsen behandlar några personers upplevelser av att ta emot ett särskilt stöd i skolan, i förhållande till samhällets syn på norm och avvikelse från norm. Undersökningens syfte är att ge en vidgad förståelse, från ett inifrånperspektiv, hur det kan upplevas att ta emot särskilt stöd i skolan samt hur dessa personer upplever omgivningens syn på att de tar emot ett särskilt stöd. Fokus har legat på stigmatiserande konsekvenser av att avvika från norm. Forskningsfrågorna är:? Vilka insatser kan bidra till en känsla av utpekande och/eller uteslutning?? Hur uppfattar elever att ha ett särskilt stöd i skolan?? Hur uppfattar elever med särskilt stöd omgivningens reaktioner?För att uppnå undersökningens syfte har jag valt kvalitativa intervjuer som undersökningsmetod. Resultatet av intervjuerna har analyserats mot bakgrund av tidigare forskning och aktuella teorier, med hermeneutik som vetenskaplig förståelsemodell. Empirin visar att samtliga av respondenterna har upplevt en negativ inverkan på självkänslan i samband med skolans särskilda stöd. Respondenterna vittnar också om en ganska intolerant inställning från vissa i omgivningen.

Författare

Daniel Hammarstedt

Lärosäte och institution

Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..