Sök:

Utomhuspedagogik i skolämnet slöjd


Med erfarenhet från lärarutbildningen har vi utvecklat ett intresse för friluftsliv. Inom slöjdundervisningen skulle det kunna finnas fler inslag av utomhuspedagogik och denna studie belyser om utomhuspedagogiken kan tillföra slöjdämnet någonting. Utomhuspedagogik är ett ungt utbildningsområde och i likhet med slöjd finns det ganska lite forskning inom området. Både utomhuspedagogiken och slöjdämnet har karaktäristiska kvalitéer och här framhävs bland annat att lära sig i verklighetsförankrade situationer, växelverkan mellan teori och praktik och att de är utpräglat kommunikativa. Inom både utomhuspedagogiken och slöjden berikas eleverna av sinnliga upplevelser samt fysisk aktivitet vilket påverkar vårt välmående positivt. Syftet med studien är att från ett elev- och läroplansperspektiv undersöka om utomhuspedagogiken har kvalitéer som kan tillföra skolämnet slöjd någonting. Som materialinsamlingsmetod till studien har vi inspirerats av aktionsforskningen där viutfört en pedagogisk insats (utomhuslektion i slöjd) i kombination med gruppintervjuer både före och efter insatsen. 25 elever i årskurs 5 deltog i studien fördelat på två trä- och metallslöjdgrupper från en skola. Resultatet visar på att eleverna i studien berör både slöjdens och utomhuspedagogikens typiska kvalitéer som forskning likt styrdokument framhäver. Framförallt reflekterar eleverna över kommunikation,sinnliga upplevelser och hälsoaspekter. Slutsatserna blir att utomhuspedagogik ochslöjd har många likheter men att vistas utomhus har goda hälsoeffekter som vi har svårt att fullt ut återskapa i slöjdsalen och att eleverna har en önskan att få ha mer av sin slöjdundervisning utomhus.

Författare

Lars Lindkvist Ulf Svensson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..