Sök:

Utförande och upphandling av brounderhåll

En studie av Stockholms stads broar


Trafikkontoret i Stockholm har en viktig uppgift i att förvalta de drygt 800 brokonstruktioner som är en vital del av stadens infrastruktur. En utmaning inför framtiden blir att tackla det ökade underhållsbehovet som en följd av ett åldrande brobestånd och ökad trafikbelastning. Trafikkontoret är en av de förvaltningar som ingår i Stockholms stad, som till stor del är en beställarorganisation. Idag sköts fortfarande det förebyggande underhållet av broar i egen regi men på grund av omorganiseringar kommer underhållet i framtiden att handlas upp.Syftet med examensarbetet har varit att ta fram ett underlag för upphandling och kunskapsåterföring i form av objektskartor, uppföljningsprotokoll och egenskapskrav med utgångspunkten att förbättra det förebyggande underhållet. Informationen som ligger till grund för rapporten har inhämtats från en litteraturstudie, intervjuer med sakkunniga inom branschen, data från förvaltningssystemet BaTMan och en inventering av Stockholms stads broar. Inventeringen utfördes parallellt med det ordinarie underhållsarbetet och inkluderade följande brodelar:. Avloppsledningar och brunnar. Sandfång. Övergångsanordningar (fogar). Lager och lagerpallar. Kantbalkar samt räckenInformationen från BaTMan och inventeringen sammanställdes på objektskartor som visar den aktuella bron och de relevanta brodelarnas orientering och antal. Avsikten är att kartorna ska användas vid planering och framtagandet av förfrågningsunderlag. De kan dessutom användas som stöd vid det praktiska arbetet.Underhåll av broar är viktigt för att långsiktigt kunna upprätthålla den förväntade funktionen och motverka de nedbrytningsmekanismer som en bro utsätts för. Det är dessutom viktigt att säkerheten kan garanteras samtidigt som broars ekonomiska, historiska och estetiska värde bevaras. Underhåll är ett brett begrepp men i rapporten behandlas i huvudsak det förebyggande underhållet som kort kan beskrivas som åtgärder som förebygger uppkomsten av skador och nedsatt funktion. Underhållsfrågan tenderar att bortprioriteras av politiker då man vinner få politiska poäng på underhållsfrågor, men också på grund av svårigheten att se resultatet av investerade pengar. Med hjälp av olika verktyg kan man underlätta arbetet med att prognostisera och belysa underhållsbehovet för beslutsfattare. För att skapa bättre förutsättningar för brounderhåll vid upphandling föreslår vi att brobeståndet delas upp i ett antal driftområden som handlas upp separat för att på så sätt kunna jämföra olika entreprenörer. Med hjälp av egenskapskrav erhålls en nivå att sträva efter samtidigt som beställaren kan värdera utfört arbete. Kompletteras dessa egenskapskrav med ett bonus-/vitessystem skapas dessutom incitament för ett bättre underhåll. Både beställare och entreprenör skulle tjäna på längre kontraktstider då brounderhåll är ett långsiktigt arbete. Beställaren får sannolikt ett bättre utfört underhåll samtidigt som entreprenören får tid på sig att planera, investera och bygga upp nödvändig kompetens.För att behålla beställarkompetensen krävs goda rutiner för kunskapsåterföring. Detta kan säkerställas med arbetsmetoder som innefattar kontinuerliga möten, rapportering och uppföljning. Entreprenören saknar naturliga incitament för att lägga ner tid på kunskapsåterföring om detta inte reglerats i kontraktet.Oavsett vilka verktyg och hjälpmedel som används är brounderhåll ett långsiktigt arbete som förutsätter god kompetens från såväl beställare som utförare för ett bra resultat.

Författare

Fredric Olsson Jakob Fredén

Lärosäte och institution

KTH/Bro- och stålbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..