Sök:

Utbildningssituationen i Tanzania

En studie om hur avskaffandet av den allmänna skolavgiften har påverkat närvarograden i Kagera


Tanzania har länge strävat efter att uppnå så kallad universal grundskoleutbildning, menhaft blandad framgång, år 2001 genomfördes ett nationstäckande projekt för att försökauppnå detta (BEMP). Som en del av projektet avskaffades skolavgiften i landets statligagrundskolor vilket förväntas öka närvaron i skolorna. I denna uppsats kommer enutbildningsmodell användas för att analysera hur situationen har utvecklats från år 1994till 2004 samt effekterna av projektet. En aning förvånande så visade det sig attnärvarograden har sjunkit mellan de undersökta åren. Slutsatsen som kan dras av det äratt skolavgiften endast utgör en liten del av kostnaden som förknippas medgrundskoleutbildningen och att det krävs fer åtgärder än att endast ta bort ekonomiskainträdeshinder för att uppnå universal grundskoleutbildning.

Författare

Marcus Alvtegen

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..