Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Utbildningsmodell - Sida 1 av 1

Utbildningssituationen i Tanzania : En studie om hur avskaffandet av den allmänna skolavgiften har påverkat närvarograden i Kagera

Tanzania har länge strävat efter att uppnå så kallad universal grundskoleutbildning, menhaft blandad framgång, år 2001 genomfördes ett nationstäckande projekt för att försökauppnå detta (BEMP). Som en del av projektet avskaffades skolavgiften i landets statligagrundskolor vilket förväntas öka närvaron i skolorna. I denna uppsats kommer enUtbildningsmodell användas för att analysera hur situationen har utvecklats från år 1994till 2004 samt effekterna av projektet. En aning förvånande så visade det sig attnärvarograden har sjunkit mellan de undersökta åren. Slutsatsen som kan dras av det äratt skolavgiften endast utgör en liten del av kostnaden som förknippas medgrundskoleutbildningen och att det krävs fer åtgärder än att endast ta bort ekonomiskainträdeshinder för att uppnå universal grundskoleutbildning..

Utbildningsinsats mot arbetsplatsvåld : Är all kunskap bra kunskap?

Arbetsplatsvåld är ett vanligt fenomen i Sverige idag, ändå finns det en stor kunskapslucka i hur förebyggande säkerhetsåtgärder och strategierhar avsedd verkan då det handlar om att utbilda anställda i att motverka och hantera situationer som innefattar hot och våld på arbetsplatsen. I denna studie har det genomförts en utvärdering av en utbildningsinsats vid ett av Sveriges universitet. Målet med utbildningen var att öka de medverkandes säkerhet och upplevda trygghet vid arbetsplatsen. Syftet med utvärderingen var att undersöka om utbildningsmålet uppnåddes,och förstå vad resultatet berodde på. För att samla in data till studien, har det genomförts kvalitativa intervjuer med fem respondenter.

Flödesapplikation - företagsbaserad utbildningsmodell på Internet

Intern företagsutbildning via e-learning är ett aktuellt ämne, framförallt eftersom företagen ser det som en chans att bli effektivare och spara pengar. Av de fretagsanpassade utbildningsapplikationer som finns på marknaden idag, är nästan samtliga skapta för att förklara fr användarna (kursdeltagarna) hur saker och ting ska fungera. Deras stora svaghet ligger dock i att förklara och förmedla varför dessa saker fungerar, varpå man riskerar att misslyckas med att förmedla en djupare förståelse och skapa en bättre kunskapsbas. Därför finns det troligen många anställda på företag som har fått lära sig hur allt runt om kring dem fungerar, men inte varför det nu fungerar som det gör. Denna examensrapport redogör för vårt arbete med att ta fram en webbaserad applikationsmodell, utvecklad i Adobe Flash, tilltänkt för utbildning, och som på ett enkelt men effektivt sätt synliggör hur olika typer av företagsflöden fungerar och, framförallt, varför de fungerar på detta sätt.